Jump to content

Åndedrettsvern ved blysmelting


GunnarO

Recommended Posts

Vurdere å finne en friskluftmaske å bruke når jeg skal smelter bly til kulestøping. Kan være mye guffe både i kulefangerbly som hjulvekter, så man bør nok beskytte seg i den grad det er mulig. Også mot eventuell blysprut.

 

Har benyttet en vanlig filtermaske, men den gir jo ikke så mye beskyttelse mot sprut, så da må det på vernebriller i tillegg. Det blir en bedugget og tungpustet tilværelse bak alt dette.

Da tenker jeg at en helmaske med filtrert friskluft må være både sikrere og mer behagelig å bruke.

 

Er det noen som har erfaring med noe slikt?

Som denne for eksempel:

3M™ Airstream™ Batteridrevet åndedrettsvern

Link to comment
Share on other sites

Mulig AH7 kan brukes du må sjekke hva den beskytter i mot. Jeg bruker denne til kulestøping. http://catalogue.3m.eu/no-NO/Verneprodu ... maske~4279" target="_blank etter råd fra verneombud på det lokale verftet.

Det måtte være 3P for å beskytte godt nok mot bly damp sa han,

Den du linker til ser ut til å bare bruke batteri drift, vist du skal bruke trykkluft fra kompressor må du være veldig forsiktig, det kreves spesiell olje på kompressor å spesielle filter for å rense lufta inn til maska for for olje damp.

 

Jeg har ei halvmaske av typen trykkluft fra kompressor, denne brukte jeg tidligere til bil lakkering, denne typen kan også brukes sammen med visir.Jeg bruker ikke denne når jeg støper kuler men den kan selvfølgelig brukes til det også.

 

Det finnes også ei maske fra ESAB,denne brukte jeg når jeg jobbet som mekaniker, den er veldig bra med 3P filter. http://www.esab.no/no/no/support/upload ... LOGY-4.pdf" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

På jobb bruker jeg proflow vifte tilkoblet automask og ABEK2P3 filter(sveising,skjæring,div gasser fra forbrenning,etc).Dette tar det meste av uhumskheter.I tillegg bruker jeg vernebriller innenfor,ekstra sikring,hvis jeg anser det nødvendig.

http://www.univern.no/Meny/Nyheter/Prof ... drettsvern

 

Styr unna en vifte kalt autoflow,denne er totalt fiasko...

Link to comment
Share on other sites

Gulvvifte kjøpt på Clas Ohlson for omtrent NOK 250 for lenge siden. Maske er ikke noe for meg - Frisk luft smaker bedre.

Omtrent sånn:

http://www.clasohlson.com/no/Gulvvifte/36-5521

 

Vifta plasseres ved åpningen på garasjeporten slik at tvilsom luft

blåses ut i det fri.

Ett bedre alternativ kunne være punktavsug, men det har jeg ikke,

 

Blygryta står under tak slik at ikke overraskende regndråper lager ballade.

Jeg legger blyet som skal smeltes i gryta før jeg setter på varme.

 

Alle klær er i bomull. Syntetiske stoffer som kan smelte er ikke tingen. Sveisehansker - ikke arbeidshansker hvor det er tynn bomull på oversiden..

Urgamle illeluktende Joggesko type skinn. Det burde være vernesko, men jeg gidder ikke.

 

Jeg har skytebriller og ett "Visir" type tannlege av gjennomsiktig plast foran ansiktet.

På hodet har jeg lue eller hatt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Nå var det halvmaske/filtermaske jeg helst ville unngå å bruke. Har brukt en vanlig filtermaske kjøpt på Biltema. Den gjør nok jobben godt nok med rett filter, men det er litt ubekvemt å bruke denne over lengre tid, med dugging på vernebrillene som en bieffekt.

Har i tillegg en vifte gående, og med åpne dører er det god gjennomtrekk i garasjen. Når jeg støper kuler, dropper jeg derfor masken. Men å bare basere seg på luftingen synes jeg blir litt risikabel;. vindretning kan snu å oppheve effekten av viften. Dessuten er man dårlig beskyttet mot bly-sprut.

 

En helmaske med friskluft, som beskytter hele ansiktet, og som ikke er tung å puste i, var mitt ønske. Jeg fant til slutt en brukt maske beregnet på bl.a. sprøytelakkering, med en batteridrevet friskluftvifte som henges i belte: 3M™ Jupiter™ 085-00-10P Batteriturboenhet

 

Tok så kontakt med 3M med spørsmål om hvilke filter for Jupiter som er best egnet ved smelting av bly. Måtte sende inne et HMS-skjema/produktark for blylegeringen før de ville svare noe som helst. Lastet derfor ned dette sikkerhetsbladet for Antimonbly fra Metallhuset Bergsøe AS, og sendte det inn.

Fikk da oppgitt at TH2PSL partikkelfilter for Jupiter kan benyttes ved handtering av bly.

 

Ellers ble disse 3M støvmaskene anbefalt:

Aktuelle støvmasker i klasse FFP3:

 

3M 8833

3M 8835

3M 9332

 

Håper dette kan være til hjelp, om det er flere som lurer. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...