Jump to content

Jakt på Smøla (Gjerne lokalkjente!)


tudikomminj

Recommended Posts

Hei, godtfolk!

 

Etter noen timer med googling og et par bom-telefoner, så prøver jeg meg her.

Har sammen med jaktkompisen min hatt et par fine jaktturer i fjellet i år, men dessverre så har fangsten uteblitt. Vi derfor prøve oss på noe som erfaringsmessig har gikk litt større uttelling; nemlig jakt på skarv.

 

Har tidligere jaktet ved å ligge å duppe bak et skjær, i en robåt i en nærliggende fjord. Dette har Har gitt gode resultater, men i år tenkte vi å prøve oss ute i havgapet, nærmere bestemt på Smøla. Rimelige kort og en relativt kort kjøretur gjorde dette til et bra alternativ.

 

Men spørsmålene dukker fort opp:

 

1. Tidligere var inkluderte jaktsonen på Smøla selve kystlinjen (holmer etc). På kartet i år ser det ut som dette ikke er tilfellet. Er dette en teknisk glipp, eller er det kun lov til å jakte inne på selve øya? (Sjekk inatur.no søk: Smøla)

 

2. Om det så er lov til å jakte langs kysten: Er det noen som gir oss gode sjanser på fangst, uten båt for å komme oss ut til holmene?

Vi planlegger å bruke lokkefugler på selve øya, men ute på svabergene og ikke ute på holmene.

Link to comment
Share on other sites

Er vel kun jakt på ungfugel i M&R nå ja.

 

Beste tipset mitt er å få leid seg båt. Mange turistplasser som leier ut. Hør med Smøla Havfiskesenter f.eks. Der er det heller ikke lange biten ut før dere møter på noen gode plasser med mye skarv.

Å kanskje det viktigste er å sjekke værmeldingene. Må være veldig gode forhold for at man skal komme seg påland uti skjære der da det ofte er mye drag på denne tida av året pga uvære lengre uti havet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...