Jump to content

Kulevekt LEE støypetang 30-06


schultz_30-06

Recommended Posts

Jeg har gode erfaringer med 200gr kula i 308 og 3006 med hastigheter opp mot 700 + m/sek.

Mulig 180gr utgaven er bedre til subladning pga mulig understabilisering med 200 gr kula i sub hastighet.Bruker selv en 180gr kule fra Lyman ,men sub er uaktuelt da jeg ikke har demper.OBS gaschek og demper KAN lage trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen spesialist på sub-soniske ladninger, men hvis du klarer å bevise at 500 m/sek er subsonisk så skal jeg stille opp når du disputerer for doktorgraden :lol:

Hadde et klart øyeblikk en gang i niende klasse hvor fysikklæreren repeterte om lydens hastighet og fikk med meg dette: "Lydens hastighet er 330 m/sek. Sub-sonisk betyr under lydens hastighet".

Det var på slutten av sekstitallet. Nå er dette endret til "ca 343 m/sek men det er enda et stykke opp til 500 m/sek. Hastighet over lydens hastighet kalles supersonisk hastighet. Hva kalles da lydens hastighet? Sonisk?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kule skal jeg velge?

 

Prisen er ikke avskrekkende.

160 og 180 grain burde duge.

http://www.titanreloading.com/molds/bul ... iber-rifle

 

Husk Gas Checks.

 

ALUMINIUM GAS CHECKS 30 CAL

http://www.ebay.co.uk/itm/ALUMINIUM-GAS ... 259526d2ad

 

Festes gjerne med ett sniff superlim.

 

Superlim er på tilbud hos Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikali ... m-3640007/

 

Selv er jeg mere bedagelig og kjøper gjerne hos Suzy Wong i ShenZhen for noen få cent mere :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

150grs fra Lee funker bra. Har skutt eb god del med de. Men som jeg ser har du handlet 180grs. Noe jeg tipper er bedre lut. Ad gaschecks.. Jeg fikk bedre presisjon uten gs enn med. Hvorfor aner jeg ikke, men sånn er det nå.

Rykker igjen litt i støpelysta, kjenner jeg .. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruker de kun til subladninger :wink: Ang gs, så har jeg ikke tenkt mye på et disse kan havne i demperen, men nå brukte jeg gs av typen som presses inn i kula, så jeg tviler på at det vil skje. Må nok finne frem støpeutstyr og lade litt sub igjen. Siden 500m banen min ble permanent stengt, har det blitt lite (les: ingen) skyting i sommer/ høst :(

Link to comment
Share on other sites

Ja, bl a. N310, 320, og ett par amerikanske. (Jeg bruker 308w) Jeg bruker også standard hetter uten oppborrede tennkanaler, selv om jeg har prøvd dèt også. Har til gode å få klikk, tross maaange skudd. Jeg bruker en tung hardoxgong på korte hold. Da er man sikker på at det ikke flagrer blypotter rundt omkring...kun knøttsmå fragmenter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...