Jump to content

Docter 3-12x56 Unipoint eller Leupold vxr?


Surplus

Recommended Posts

Helt klart Leupold vx-r! Veldig bra kikkert i dårlige lydforhold, og den røde prikken er helt konge! Mulighetene for å justere lyset på prikken gjør også kikkerten egnet til jakt på natten. Så vidt jeg vet har ikke Doctor'n lys, noe jeg ser på som et must. Vil også si at Leupolden er bedre optisk. Den er sylskarp, ihvertfall min! 8)

Doctor kikkerten er heller ingen dårlig kikkert, for all del, men etter det jeg har både sett og lest, vil det beste kjøpet være en Leupold.

Selv om Leupolden "kun" har 50 åpning, og Doctor'n 56, er det ikke denne lysåpningen som spiller størst rolle. Det er hva som er i mellomrøret som avgjør om kikkerten skal koste 999,- eller 19 999,- :D

Link to comment
Share on other sites

Begge de to kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Docter siktet spiller in hel annen liga enn VXR Leupold optikkmessig! Det er nesten toppskiktet av europeerne mot rimelig gode japanske. Jeg har begge deler personlig nemlig et eldre Docter klassik og VXR 4-12x50. Også det rimeligste Docter er da klar bedre enn VXR toppmodellen.

Link to comment
Share on other sites

Du kan gjerne fortsette med "ertetelling" hvis du vil. Jeg vet godt nok at Leupold er amerikansk pluss jeg selv eier et VXR 4-12x50. Gjør du det? Du vil med vilje misforstå ikke noe annet! Jeg har vært inni optikk som anvendes i begge to og ikke "Made in ..."

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her, jeg påpeker at Leupold er en amerikansk leverandør og at det er misvisende å omtale et Leupold-sikte som japansk optikk. Komponentene er levert i henhold til Leupolds spesifikasjoner, og da betyr det ingenting hvor de er produsert.

Har forøvrig flere Leupold-sikter selv (ikke VX-R serien) og anbefaler dem gjerne - de er gode sikter og svært robuste, men når valget står mellom en Leupold og en Docter velger jeg Docter. Det gjør jo tydeligvis du også.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg passe meg for å være for krass, men om det er en diskusjon av hva som er best av en VX-R og en Unipoint, er folk helt totalt på jordet, kanskje til og med på feil jorde.

 

Nesten så jeg tror tråden er en trolltråd. De som mener dette er sammenlignbare varer kan umulig ha vært borti begge....

 

En Unipoint er en topp tysk kikkert med strålende glass, multibelyst retikkel (Dag og nattlys) og er flere lysår bedre optisk både i kontrast og mørkeegenskaper enn en Leupold VX-R

 

Hadde vært supert om en kunne kjøpe seg 10-12 000 kvalitet for halvparten, som alltid ellers er det ingen gratis lunsj.

 

Leupold bruker for øvrig i all hovedsak linser fra Kowa i Korea og monterer disse sammen i USA.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid stusset over at folk kjøper leupold med stor lysåpning. Leupold er og blir en dagkikkert for meg, en av de beste sådan i forhold til pris, pålitelighet og vekt, men i skumringen er de håpløse. Jeg har leupold vxr, men taskoen på salongrifla er betydelig bedre i skumringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Leopold vxll 1-4x20, og ble forbauset over hvor lenge den holdt på kvelden. Misforstå meg rett, den var ferdig i god tid før Zeissen måtte gi opp, men var likevel mulig å sitte en stund i skumringen.

Av kikkertene som en snakker om her, ville ikke jeg vært i tvil. Doctoren hadde havna på mi rifle.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i våte mørke hjortelier på vestlandet. Kan fortelle de få som ikke allerede vet det at Leupolden når ikke Docteren til knærne når det blir dårlige lysforhold. Jeg har hatt et par VX-R 3-9x50 og 4-12x50 (samt Zeiss HT, Zeiss FL, Zeiss Victory, Zeiss Classic og Nightforce NXS for å nevne noen). Docteren min den selger jeg aldri. Dvs. jeg solgte den en gang, men skjønte at det var dumt og kjøpte en ny en.

 

Leupold har bedre reklamebudsjett enn Docter da... Det skal de ha. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid stusset over at folk kjøper leupold med stor lysåpning. Leupold er og blir en dagkikkert for meg, en av de beste sådan i forhold til pris, pålitelighet og vekt, men i skumringen er de håpløse. Jeg har leupold vxr, men taskoen på salongrifla er betydelig bedre i skumringen.

 

Veldig kloke ord, dette her!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...