Jump to content

Kvalitet og erfaringer med Trijicon


Litago

Recommended Posts

Har Trijicon 1-4x24 og Swarovski Z6i 1-6x24 for bruk i skog og på drevjakt.. Trijicon siktet var egentlig ett impulskjøp.. Men har endt opp med å bli favoritten og er det som blir med ut på tur 9 av 10 ganger.. Optiken er ikke helt på nivå med Z6i men jaggu ikke langt unna.. Den er solid satt sammen og tåler juling.. Og er mye optikk for pengene.. Retikkelet er amber triangel og jeg har aldri hatt et sikte jeg finner bevegelige mål fortere med.. Skyter inn med "spissen" på trekanten og det er ikke noe problem å sette tre skudd på klistrelappen om skytteren gjør sitt.. Genialt med lys uten batterier og det funker.. Om en vil så kan en justere lyspunktet fra vondt skarpt og helt ned til svakt til bruk i skumring og kveld..Trijicon kaller vel retikkelet for " verdens hurtigste" og jeg er ikke uenig.. For meg så føles det naturlig, men det er ikke alle som blir vant til det.. Men jeg kjenner tre stykker som har kjøpt etter meg og de er alle strålende fornøyd.. Så jeg kan ikke annet enn å anbefale det på det varmeste.. :)

Link to comment
Share on other sites

Fikk sett litt på Accupoint idag og må si at jeg er meget imponert over optikken i siktet

kunne bruke sikte på 4x med begge øynene åpne det likte jeg veldig godt

samt sikte var veldig robust og lett

og at den ikke bruker Batteri er også ingen ulempe

ikke rart at Ivan Carter bruker Trijicon 8)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med å bruke begge øynene oppe på 4x? Sikkert jeg som misforstår deg, men spør uansett...

Min begrensede erfaring med Trijicon førte til et jeg ikke ble helt overbevist om denne teknolegien. "Lyset" var svakt følte jeg når jeg siktet ut på et lysere områdeen det jeg selv er i. Jeg sitter litt inn i skogen og sikter ut på en lysning feks. Men skal de lades opp i sol før bruk kansje? Trodde ikke det var meningen? Lykke til med valget :)

Link to comment
Share on other sites

tror ikke jeg kan forklare dette så godt som folkene bak trijicon skal poste en video under her

men jeg tror ikke de skal lades opp i lys men uten at jeg er en expert så mener jeg at de lagrer lys

tanken på og ha et batteri fritt sikte er veldig fristende men ville nok uansett gått for en Grønn trekant

 

 

Link to comment
Share on other sites

Bluto: dersom lyset var svakt så må det være noe feil med kikkerten.. Så lenge det er dagslys ute så må jeg " dimme" mye ned for at "lys punktet" ikke skal bli for sterk..når det er sagt så har jeg kikket i noen Trijicon 3-9x40 som ikke kan sammenlignes med mitt 1-4x24 accupoint når det gjelder "lysstyrke"

 

Litago... Grønn "trekant" ikke å anbefale.. Ser tacticool ut men grønt lys mot grønn skog.. Tja ikke den beste kombinasjonen i min bok

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at en justerer "lysåpningen" bake på siktet.. Øker eller minker synlig fluoriserende materiale.. Til større "lysåpningen " til sterkere lys.. En jeg pratet med hadde fått demonstrert siktet men ingen hadde forklart hvordan det fungerte og hadde lagt det fra seg fordi han syntes lyset var for svakt.. Etter å ha sett i mitt sikte så endret han mening :-)

Link to comment
Share on other sites

"Luka" var oppe på det jeg testet ut under testen min. Synd hvis det var bare det siktet jeg prøvde som det var noe gale med... Var veldig positiv til Trijicon og hadde vell egentlig tenkt å kjøpe et men etter testen så gikk jeg for en Zeiss med batteri. Men siden det er montert en luke/deksel så må det jo være lyset fra omgivelsene som blir brukt på dagtid og sammles opp i fiber-opptikken? I svarte natta så er det vell tritium kilden gir lys, så på dagtid har du lys så lenge du lever men på natta "bare" i 12 år like klart som fra den ble ladet opp.

Link to comment
Share on other sites

Tritium kilden er den som gir lys på natten.. Det gule, grønne eller røde feltet (alt etter hvilken farge en at på lyspunktet) bak på kikkerten forsterker lyset utenfra.. til sterkere lyset er til sterkere blir lyspunktet.. Normalt overskyet vestlandsvær er nok til at jeg må "dimme" mye ned på lysåpningen for at det ikke skal bli for lys.. Har brukt kikkerten på post på kvelden også og det er ikke mere enn 30 min kortere skytelys med den en med en 56 kikkert..

 

Måne lys er nok til at en må skru igjen lysåpningen på natta i forhold til at lyspunktet ikke skal bli for lyst..

Link to comment
Share on other sites

det var Z6i jeg tenkte på :) synes i grunn 1.5cm er litt mye men som sagt ikke noe og skrike på eller noe som ville påvirket et evt kjøp

mer skuffet er jeg vel egentlig over garantien som er på 10år for siktet og 2år på retikkel mens Trijicon har livstids garanti

men om denne garantien kan overføres vet jeg ikke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...