Jump to content

Bytte av magasinbrønn CZ455 - overraskende enkelt


Ridgecroft

Recommended Posts

Aller først, jeg er litt usikker på om denne bør ligge i salongen eller i børsemaker/prosjekt, moderator må gjerne flytte tråden hvis den ligger feil.

 

Jeg kjøpte meg en CZ455 i vår, i kaliber .22lr + ekstraløp i .17HMR. Den har hittil blitt mest brukt av datteren min (på 9 :D ) på skytebanen. Men nå når småviltsesongen er begynt tenkte jeg at jeg skulle skifte til .17 løpet. Finner oppskriften på nettet, og begynner å skru av kolbe, løsner på bakre magasinskrue, løsner .22-løpet, legger i .17-løpet og begynner å tighte til skruer.

 

Momentnøkkel er på plass - men det var da som bare pokker hvor vanskelig det skulle være å få tightet bakre magasinskrue - som må være fast før skruene som holder løpet på plass skal trekkes til... Nuvel, det ser greit ut - setter på kolben, og skal sette inn magasinet. Magasinet glir lett inn på plass - og faller rett ut igjen... Jeg aner ugler i mosen og tar av kolben igjen og ser nærmere på mekanismen.

 

Nei så pokker! Magasinbrønnen er ikke laget av metall, men av plast, og jeg min idiot har selvfølgelig trukket skruen såpass til at det er kommet en sprekk i nevnte magasinbrønn. Ukvemsord ytres - stille, for datteren ligger og sover i naborommet...

 

Jaja tenker jeg - det må vel være andre som har opplevd det samme -jeg var jo ikke så hardhendt, og jeg kan umulig være den eneste som har skiftet løp på CZ455 og opplevd at plastdelen har fått en sprekk.

 

Litt rask googling avslører at jeg ikke er alene - og ikke minst, det finnes en løsning. Løse magasinbrønner virker å være i salg, både originale i plast og kopier/forbedrete varianter i metall. Forbedret magasinutløser finnes også. Finner til og med en sjappe i USA som har varianten i metall - og som sender til Norge. Produsenten sender ikke produkter internasjonalt, så da blir det en liten omvei, men det gjør sikkert ikke noe.

 

Puster lettet ut, pakker sammen CZ'en og bestemmer meg for å stikke innom Søilen dagen etter og høre om de selger slikt. Kan jeg kjøpe over disk gjør jeg gjerne det - selv om det kanskje kan bli noe dyrere enn å bestille på nett.

 

Søilen kan dessverre ikke hjelpe meg, og henviser meg til importør, men siden det er fredag får jeg uansett ikke tak i dem før på mandagen.

 

Jeg tenker at jeg egentlig har mest lyst på ny magasinbrønn i metall i stedet for i plast, så jeg bestemmer meg for å prøve lykken og bestille fra junaiten. Pris for magasinbrønn + ny magasinutløser er rett under en halv høvding inkludert frakt - men før tolldeklarering og moms.

 

Legger inn bestillingen ca kl 20 fredag 5 sept. Kl 23:42 dumper det inn en e-post - "your order has been shipped..." Tydelig at enkelte amerikanere er raske på avtrekkeren...

 

Så - i forgårs kom det en liten pakke i posten :D

 

Hverken tollgebyr eller moms er lagt på, ser ut til at verdien er skrevet litt ned på pakken slik at den kommer under de magiske 200,-. Jeg klager ikke, og i dag fikk jeg tid til å få fikset CZ'en.

 

Fulgte oppskriften som jeg fant på denne siden (her er det bedre bilder enn jeg klarer å ta også :wink: ) og etter litt plundring med å montere magasinutløseren til magasinbrønnen er CZ'en satt sammen igjen, og problemet mitt er fikset.

 

Moralen i historien er: ikke vær for tung på labben hvis du skal skifte løp på CZ455 - men skulle uhellet være ute er det lett å få tak i ny magasinbrønn, og lett å fikse problemet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...