Jump to content

Montering av kikkertsikte.


vinjesvingen

Recommended Posts

Kva er den beste og mest riktige metoden for montering av kikkertsikte?

 

Sjølv har eg tatt det litt på feelingen,sikte mot noko som er i vater vertikalt,justere kikkerten og skru fast.

Dette er nok ikkje den beste metoden når det skal skytest på lengre hold 500m+++

 

Det er mange garva langholdsskytere her inne som kan mykje om dette,og det er nok mange(bla.meg sjølv) som lurer på kva for metode som er best.

 

Når eg kjem heimat om ei vekes tid,tenkte eg å prøve den "linjetesten"som 308 Sako beskriver her.

 

Var på skytebanen for å skyte en test med 6.5x47Lapua "linjetesten" og ville samtidig sjekke trg-s en for å se om kikkert sporer riktig vertikalt.

 

Jeg stiftet en pappblink ca 1m høy på 100m avstand. Brukte loddesnor og tegnet på en vertikal linje.

I bunnen av linja tegnet jeg et siktepunkt. Skjøt et skudd mot siktepunktet for å sjekke treffpunkt var riktig.

Alt ok. Skrur så kikkert opp ca 9 mill som tilsier ca 1000m i mi rifle. Skyter nytt skudd med samme siktepunkt i bunn av linja.

Når jeg nå sjekker treffet oppe på linja står skuddet ca 2cm til venstre. Aha!! Her var altså noe av den mystiske sidevinden jeg opplevde på 1000m. Dette vil utgjøre en feil på ca 20cm sideveis på 1000m

Eller to klikk ekstra for vind som ikke var der. Dette er nybegynnerfeil, men er mulig det er flere der ute som ikke tester dette godt nok eller i det hele tatt.

 

Så hvordan fikser man dette?

Jo, man må løsne på kikkertringer og dreie kikkert som forklart i link til film oppe.

Skal lite til! Jeg holdt på frem og tilbake. Brukte rundt 15-20 skudd før jeg ble fornøyd :roll:

Endte på i underkant av 1cm på venstre side ved 9mill justering. Da tenkte jeg at det får være nærme nok...

Når en er klar over dette så kan man kompensere. Mulig jeg gjør et nytt forsøk når tålmodigheten er tilbake :oops:

 

Dette er likevel enda en grunn til hvorfor langholdskyting er så fascinerende.

Det krever mye arbeid og tilrettelegging i forkant av hvert skudd for å lykkes.

I tillegg kreves det mye skyting i og under alle forhold for å tilegne seg erfaring med værforhold og spesielt lesing av vind.

Det kreves mer enn å være en god skytter.

 

_________________

Hilsen 308 Sako

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en gun vise når jeg monterer optikk, der setter jeg fast rifla, og sjekker at låskassa står i vater. Deretter monterer jeg nedre halvdel av montasjen; sjekker at den er i vater, legger i siktet, og setter på øvre halvdel av montasjen. Så vatrer jeg opp siktet, og skrur fast ringene.

 

Dette lar seg også fint gjøre ved hjelp av f.eks. et par sandsekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har prøvd meg på "linjetesten"og det viste seg at den låg 25mm til høyre ved 10mill.

Løsna kikkert,justerte og skrudde til.

Skaut 6 nye skot,3skot ved 0mill og 3 skot ved 10mill.

Målte senter av gruppene og 3 skots gruppa ved 10mill ligger nå 7mm til høyre i forhold til gruppa ved 0mill. :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det så enkelt at jeg skrur fast ringene i kassa, legger siktet oppi, og skrur øvre del av ringene "nesten til". (Slik at jeg kan bevege siktet). Deretter tar jeg en bit flatt stål (funker bare på låsekasser som er flate oppå) og legger imellom låsekasse og bunnen av kikkertsiktet under tårnet (der det er flatt). Deretter vipper jeg på stålbiten så den får kontakt med låsekasse og kikkert, da ser man om siktet står rett i forhold til kassa. Da kan man bare vri litt på siktet for å finjustere, og stramme skruene på ringene. Det blir al'a samme prinsippet som Spuhr bruker på montasjene sine med den kilen de stikker inn fra siden i montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at retikkel og tårn ikke alltid er 100% paralelt med hverandre (spesielt på budsjettkikkerter). Da må du vatre opp etter retikkel og ikke eksternt på kikkerten et sted (tårn, hus). Retikkel og låsekasse skal være i vater, ikke nødvendigvis kikkerten. Selv om det stort sett er en og samme sak er det greit å ha i bakhodet :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Det er en ting som er viktig i forhold til hva man roterer/justerer dersom kikkert ikke sporer vertikalt

 

Dersom man har libelle som er montert til kikkertring eller selve basen/skinna så skal man rotere kikkert i ringene. Da er libellen fast i forhold til rifla.

 

Men dersom man har libelle som er festet til selve kikkertrøret så skal man la kikkert så fast i ringene og løsne selve libellen og rotere den.

Dette er i følge det som blir forklart her

og fungerte for meg.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...