Jump to content

Spm angående testskyting


Kim-André

Recommended Posts

Hallo!

 

Driver å prøver litt forskjellige ladninger til jaktrifla mi, og da kom spørsmålet opp under prøveskytningen.

Skal jeg vente til løpet er kaldt mellom hvert skudd eller skytte hele 5 skuddserien for å finne ut hva slags presisjon jeg får med ladningen?

Dette kommer kanskje ann på hva jeg skal bruke ladningen på. F.eks: toppjakt; bør jeg vell kjøle løpet, siden det ikke avfyres så mange skudd etter hverandre og jakta foregår om vinteren. Men hva med baneskyting, enkelt skudd eller hele serien?

 

Kim-André

Link to comment
Share on other sites

Hva du gjør er avhengig av hvor kresen du er.

 

Det er ikke alle jaktrifler som setter første og andre skudd samme sted. For å finne ut om det er avvik på første og andre skuddet kan du skyte to raske skudd på to forskjellige skiver, vente til løpet er kaldt og skyte to nye raske skudd på samme skivene. Etter 3-5 slike dobbelskudd ser du om det er samme treffpunkt på begge skivene.

Det neste er å finne ut om det er samme treffpunkt fra nypusset og lett oljet løp som fra et kaldt løp som ikke er oljet.

 

Når du har kontrollert disse tingene kan du begynne å skyte samlinger med ulike ladninger for da vet du om våpenet har en systematisk feil som gir spredning på alle serier.

 

Jeg er enig i at 3 skuddserier er OK for innledende presisjonstester, men når du har funnet den beste ladningen bør du skyte flere serier for å kontrollere at det ikke er slengere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...