Jump to content

Gammel flintlås mulig fra India ?


st0rm

Recommended Posts

Denne rifla henger på veggen til min far og vi lurer på om noen kjenner til hva den kalles, hvor den kommer fra og mulig alder, verdi ?

 

normal_image~4.jpg

normal_image~5.jpg

normal_image~6.jpg

normal_image~7.jpg

 

(Håper noen hjelper meg med bildene denne gang også , tusen takk )

 

Mvh

Stein

 

Fikset bildene dine. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Disse blir gjerne kalt "indiabørser" uten at de nødvendigvis kommer fra India. Når du ser på låsen - som forøvrig mangler øvre feste for flintstein - så er det imponerende å se hvordan de har brukt relativt moderne saker for å konstruere en fungerende(?) flintlåsmekanisme. De som er inne på gamle bildeler vil sikkert kunne identifisere noen av komponentene i låsen. Ellers så er disse våpnene bygd opp av deler som var tilgjengelige på det aktuelle tidspunktet. Hvert våpen er helt unikt :)

Noen verdi er vanskelig å sette på denne syns jeg, men noen ustyrtelig verdifull sak er det nok ikke :(

Link to comment
Share on other sites

Heller mer mot marokko tror jeg, der har det blitt produsert slike låser siden dengang de var moderne. Jeg har en original lås av denne typen som ble laget før man begynnte med kopier, den viser imponerende håndverk til å være lagd med primitive verktøy. Om den er falsk ser man enklest på innsiden av låsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...