Jump to content

Lurium til å ha på gamle antikke børser som har rustet??


Sammleren

Recommended Posts

..Ja, eller også både ketchup og sennep...

 

Det som må gjøres er å få stoppet all rustingen. Det gjøres med en god penetrerende rusløsende olje.

 

Bare vær forsiktig, og ikke få denne type olje på treverket. Dvs. Det er også mulig å "vaske" vekk rust som har smittet av på treverket med rustløsende olje også. Bare ikke fukt treet med denne oljen.

Link to comment
Share on other sites

jeg har brukt en eller annen form for ojle(oftest motorolje), kombinert med bronse/kobberbørste.

poenget er at børsta skal være så myk at den ikke skader intakt stål, kun skrubber av rusten.

som bamrud sier, hold mineralsk olje langt unna treverk.

 

jeg brukte en gang forsforsyre(rustløser) på den rustne sjøfuglhagla mi, det strippet av all blånering, så om du ønsker å bevare originalfinish tror jeg du gjør lurt i å holde deg unna ting med syre i.

ketchup løser kanskje rust, da det er surt, men kanskje med fare for å tære på evt gjenværende blånering.

har sett appelsinjusflekker på ei hagle strippe blåneringen ned til hvitt metall..

Link to comment
Share on other sites

http://www.owatrol.com/products/OwatrolOil2_pi.pdf

 

Owatrol er favoritt luriumet til oss med bil fra det forrige århundre. Skader ikke lakk, penetrerer og passiverer rust effektivt. Jeg ville vurdert det i kombinasjon med en nylonbørste.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan blåneringen takler owatrol så prøv det ut før du dypper børsa i det. Det er mye brukt som malingtynner og de selger det på de fleste jernvarehandlere.

 

 

"Never confuse a British made vehicle with dependable Transportation. It can be the most Expensive Hobby you'll ever have." :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...