Jump to content

Optikk til skogsfugljakt


Captain

Recommended Posts

Tenkte å skaffe meg noe helt ok optikk til toppjakt. Prissiktet ca 4-5000kr.

 

1. 40/42mm vs 50 linseåpning? Trenger jeg egentlig noe større enn 42mm. Bruker for det meste hagla på skogsfugljakt. 50mm blir fort stor når den henger på ryggen 90% av tida.

2. Anbefalinger? Vet det er mye bra på finn.no, men hvis jeg skal ha ny hva er anbefalt?

 

Sett på Leupold VX-2 serien, Nikon Monarch 3 2.5-10x50 (4k på XXL) og Zeiss Duralyt 2-8x42 (5k på XXL) men har ingen erfaring med disse.

 

På forhånd takk for svar!

Captain

Link to comment
Share on other sites

Ville myst på Leupold VX3 2,5-8x36:

 

Lengde: 29 cm

Vekt: 323 gram

Synsfelt 2,5x: 12,5 meter

Synsfelt 8x: 4,5 meter

Pris: 5 190,- hos Jakt&friluft. I overkant for budsjettet, men.

 

8x maks holder til det aller meste. Dersom fuglen sitter på 250 meters hold og blir liten, prøv litt smygjakt... ;-) 12,5 meters synsfelt på laveste forstørrelse er ikke ille det heller, og det er en fordel på korte hold. Noe særlig lettere sikter i denne størrelsen finnes vel knapt.

 

Enda mer kompakt og lett? VX3 1,75-6x32:

Lengde: 27,5 cm

Vekt: 309 gram

Synsfelt 1,75x: 17,1 meter

Synsfelt 6x: 6,4 meter

Pris: 4 900,- hos Jakt&friluft

 

Bra synsfelt gjør det velegnet til feks elgjakt, og med 6x kan man også strekke holdene et godt stykke. Er fuglen på under 200 meters hold, skulle det slettes ikke være noe i veien for å prøve skudd, ellers kan man jo prøve å komme nærmere... :-)

 

Om disse to siktene ikke akkurat er en gudegave til toppjegere, er de i hvert fall kompakte og lette, og de holder til det meste av dagjakt. Selv brukte jeg 7x50 fast (Zeiss Diatal) til toppjakt før, og det var da ingen problem å se fuglen 200 meter unna, syntes jeg. Nå har jeg en Zeiss 3-12x56 med kompensator og lys til samme formål (og revejakt i mørket). Diger jævel på den lille Brno Fox'en, men den er jo kurant til mitt bruk da. Diatalen var også det, for så vidt, men jeg savnet muligheten til å justere forstørrelse og ville ha større synsfelt på nært hold.

 

Dersom du ikke er avhengig av å justere opp og ned på forstørrelsen, kan du jo vurdere en slik. Da får du også lys for skumringsbruk med på kjøpet. Fantastisk sikte egentlig. :-) En sjelden gang i blant finner man et slikt til salgs, men da er det om å gjøre å hive seg rundt... Det er et relativt kompakt og lett sikte det og, men det tar jo større plass enn en liten Leupold.

 

Data hentet fra http://www.leupold.com

Link to comment
Share on other sites

Sjekk denne VXIII 2,5-8x36'en på Finn.no: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51263744&searchclickthrough=true

 

Slipper unna med tre høvdinger her. :-)

 

Og jammen er det ikke en VX3 1,75-6x32 der og: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50662068&searchclickthrough=true

 

Helt nytt i følge selger. tre komma to høvdinger her. :-)

 

Vet ikke hvordan Bushnell Elite 6500 er, men den har interessant forstørrelsesområde og ser kompakt ut: 1,25-8x32: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48577564&searchclickthrough=true

 

Prisen, 3 990,- virker også hyggelig. Den er 448 gram og dermed litt tyngre enn Leupoldene.

 

Dette er i hvert fall tre kompakte sikter som kan passe til skogsfugljakt.

 

Jeg startet for øvrig med 3-9x40, gikk over til 5-20x44, så til 4-16x44, så 7x50 og nå 3-12x56. Alt går jo... Jeg har for øvrig rifla i sekken 99,8 % av tiden jeg jakter. Den er alltid med, men brukes i grunn aldri. Tenker ikke selv særlig over vekten. Rifla har gått fra liten lettvekter med (relativt) lett sikte, lett demper og original trestokk til laminat (tyngre enn trestokk) og tyngre sikte og tyngre demper. Har nok økt en halvkilo med det, men det går greit. Har egnet riflesekk til formålet. Mulig det gjør susen (Vorn QRR). Jeg jakter også i skumring, så da vil ikke et sikte med lite objektiv være ideelt til mitt bruksområde. Et bra sikte man kan få tak i brukt fra tid til annen, er Zeiss Classic 2,5-10x50. Det er ikke noe digert beist, og det er heller ikke veldig tungt (husker ikke i farta), og det er et flott allroundsikte med god optikk. Man får dem gjerne uten lys ned mot 4 000,- (solgte mitt i fjor for det, mener jeg å huske), med lys fra rundt 5 000,-.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...