Jump to content

Franchi Fast Black VS Weatherby SA-08 - Valgets kvaler...


sskog

Recommended Posts

Hei,

Skal kjøpe meg en ny hagle, og ønsker denne gangen å gå for en 1/2 automat. Har fra før en god gammel Zabala side by side.

 

Valget står mellom to helt nye og ubrukte våpen:

- Franchi Fast Black 12/76 til kroner 7750,-

- Weatherby SA-08 syntethic 12/76 til kroner 5990,-

 

Har googlet og søkt nettet rundt etter tester og erfaringer uten at det gjør valget noe enklere.

Franchi'n er nok ett våpen med høyere kvalitet og flere muligheter, men Weatherby'n er utvilsomt et "tøffere" våpen til en snillere pris.

 

Våpnet blir hovedsakelig brukt til rypejakt og leirdueskyting, men jakt på storfugl, hare å rev kan også forekomme.

 

Hva ville Dere valgt?

Ved hvilket valg får jeg mest for pengene?

Kanskje noen her har erfaringer fra begge våpnene?

 

Klarer rett og slett ikke å bestemme meg...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det skrytes av fastblack her-jeg valgte den da jeg kjøpte ny for 4-5 år siden og er meget fornøyd.Jakter ca som du beskriver om deg,har dog ikke engang tatt i den andre du nevner.Drar fram spesielt:Mange hever treffprosenten på leirduer,lav vekt,ustoppelig driftsikkerhet og høy gjennkjøpsverdi.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil franchi! Har hatt den i litt over 3 år nå er det vel. Og kunne ikke tenkt meg ett annet våpen (greit, benelli m4 tactical.. Men værre å få tak i ;-)). Skutt over 50000 skudd med den nå, alltid klikket når den skal. Ikke vært veldig flink med vedlikehold og puss, men den veksler som bare det! Nei, hadde ikke solgt den om jeg hadde fått 30000 for den. Ja, jeg er blitt veldig glad i danglebær som den har blitt døpt:)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Har hatt SA08 i 1,5 år og er veldig fornøyd med den. Både jeg å alle som har prøvd den skyter mye bedre med den enn med di andre haglene vi har prøvd! Aldri noe galt med den og er veldig lett! Eneste litt tungvinne er at du må skifte en ring inni for om du skal skyte lerdueskudd eller jakt skudd(tar 1min.). Noen som vet om det er samme på Franchi ?

Link to comment
Share on other sites

Franchi! De få kronene mellom kommer du ALDRI til å angre på.

 

Jeg har hatt Weatherbyhagle. Aldri mer, den var så tung og det endatil i fronten at den ble bare forhatt til slutt. Elendig balanse.

Man kan være hulken, men den ekstra vekta merkes etter en dag i fjellet. Det gjør ikke Franchien i det hele tatt.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil franchi! Har hatt den i litt over 3 år nå er det vel. Og kunne ikke tenkt meg ett annet våpen (greit, benelli m4 tactical.. Men værre å få tak i ;-)). Skutt over 50000 skudd med den nå, alltid klikket når den skal. Ikke vært veldig flink med vedlikehold og puss, men den veksler som bare det! Nei, hadde ikke solgt den om jeg hadde fått 30000 for den. Ja, jeg er blitt veldig glad i danglebær som den har blitt døpt:)

 

Imponerende at du skyter over 45 skudd hver eneste dag hele året, i 3 år.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil franchi! Har hatt den i litt over 3 år nå er det vel. Og kunne ikke tenkt meg ett annet våpen (greit, benelli m4 tactical.. Men værre å få tak i ;-)). Skutt over 50000 skudd med den nå, alltid klikket når den skal. Ikke vært veldig flink med vedlikehold og puss, men den veksler som bare det! Nei, hadde ikke solgt den om jeg hadde fått 30000 for den. Ja, jeg er blitt veldig glad i danglebær som den har blitt døpt:)

 

Imponerende at du skyter over 45 skudd hver eneste dag hele året, i 3 år.

 

Takk for det, ikke så vanskelig når man hadde tilgang på egen skytebane med akustisk utkast ca 500m fra døra som jeg kunne bruke på fri disp. hjalp også litt med midnattsol. og nei, jeg var ikke der hver eneste dag, men ble fort en 3-4 turer i uken, og da gikk det mer enn 2 pakker skudd ;-) Hjalp jo litt på at leirduene var gratis og skudd fikk jeg for rett over krona

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...