Jump to content

Gordonsetter tar ikke stand


innflytter

Recommended Posts

Tja ... kan jo være forskjellige årsaker til det. Og da trengs mer info.

 

A) Har den tatt stand tidligere? Enkelte begynner seint, bl.a. noen blodslinjer av GS.

B) Hvis den har tatt stand tidligere, kan det hende den nå har vært utsatt for vanskelig fugl og har problmer med å få dem til å trykke. Men værre er det, hvis den har begynt å jakte for seg selv, d.v.s. dårlig dressur. I så tilfelle, hjem å dressere.

C) Det er å annbefale å starte på åpnent fjellterreng (med valper/unghunder), da ser du hva som skjer og en kan om nødvendig sette inn korrigerende tiltak. Og det er som regel nødvending.

Link to comment
Share on other sites

Nesten uansett årsak, ville jeg satset på ro når fugl i lufta uansett situasjon. Tren dressur med fokus på "stopp/sitt" til det sitter skikkelig. Bikkja må ikke få oppleve premiering ved å ta opp fugl på egen hånd. Har den for dårlig standinstinkt er det i så fall lite å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Den har ikke tatt stand tidligere, har vært lite på fjellet, det har vært en forferdelg vanskelig hund tror den har hatt en dårlig periode hos oppdretter.

Det som er postitivt er hu har en enorm jaktlyst å finner mye fugl i skogen, dresuren er sånn middels.

Dette er mon tredje hund å dem tidligere har fungert bra på jakt uten å være topp hunder.

Link to comment
Share on other sites

Hunder er forskjellig, behøver ikke ha hatt det dårlig hos oppdretter. Men du kan jo kontakte oppdretter og høre om noen av forelderene "kommer" seint, med tanke på stand. Kan jo også drøfte, det du betrakter som "vanskelig hund". Om hunden jakter i skogen, eller kun løper opp fugl vet ikke jeg. Du utdyper ikke hva du mener med "vanskjelig hund". Kanskje den er for selvstendig (dårlig dressur) og nå jakter for seg selv.

 

Så jeg vet ikke hva du mener med "middels dressur". Er det hjemmedressur (husdressur) som er middels, eller er det "linedressur" som er det, eller er det jaktdressur som er middels? Men som stående fuglehund, må innkalling sitte! Det samme med et "stoppsignal"! Det er "alfa - omega", før en slipper en unghund løs! Og stoppsignalet, skal hunden reagere spontant på, i alle situasjoner. Men alt dette er mye letter å til, hvis grunndressuren sitter.

 

Og hvis du ikke har trent RIOS, bør dette trenes inn senest, etter noen stander. Helst før det. I alle fall, før du jakter med den! Jeg foretrekker å ha innkalling og RIOS ferdig, før jeg skal jakte første gang. (Tenker ikke på trening, det kan være litt forskjellig fra hund til hund hvordan jeg trener og har opplegg.) Men normalt så er RIOS ferdig, før jeg slipper valp/unghund, i jaktterreng, selv kun for trening.

 

Så er ikke dressuren bra, må du fokusere på den først! Og så får du reise opp til høyfjellet og slippe hunden der! Da ser du hva som foregår. Selv om hunden ikke tar stand, så kommanderer du "stopp" (sitt, dekk, stå), hver gang fugl letter, som et resultat av fuglearbeid. Les - støkk, eller oppjaging. La hagla være, til du får orden på ROIS. Og ikke noe dressering, i jakt terrenget. Er dressuren for dårlig, reis hjem og tren mer.

 

På snaufjellet, er det også lettere å gå mot vind (for å hjelpe hunden), til å få en god "luktstråle", med håp om stand. Det kan være en seint utviklet hund, selv om jeg føler dette går på dressur og manglende respekt for eier.

Link to comment
Share on other sites

Være tålmodig optimist + tilgang på trenings terreng med fugl + være mye ute i fjellet/skogen + gå i motvind/gode lukt forhold + godprate med hunden når den endelig står + la den stå lenge før noe action + aldri felle fugl uten at hunden står + treffe fuglen når det gjelder + litt dressur og mye ros = da blir det nok bra..

 

Alle jobber jo med dette :

http://www.canis.no/innlegg.php?id=425621

Link to comment
Share on other sites

Pass på at du styrer hunden i skogen, du bestemmer når den skal vende. Ser du at den er på vei over en knaus så vender du den, for all del ikke la hunden få muligheten til å stikke seg en tur for da er muligheten for at den tar opp fugl or deretter jager stor. Hvor har du kjøpte den?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...