Jump to content

System - riflen Steyr Mannlicher Luxus?!


Guest

Recommended Posts

For tiden er system – rifler temaet nr. 1 igjen, men grunnen til det har ikke vært så hyggelig som flertallet vet …

 

Personlig synes jeg at det er på tiden å få snakket om en skikkelig europeisk systemrifle som står i skyggen fullstendig ufortjent. Her på kammeret hører en nesten aldri om denne fullblods systemriflen, nemlig Steyr Mannlicher Luxus. Det samme gjelder norske jakt blader i det hele tatt, fordi det finnes nesten ingen relevante tester i nåtid angående Mannlicher rifler så langt, hverken jaktrifler og/ eller sportsrifler. Og der finnes veldig mange interessante av. Eneste produktet som står litt i rampelyset er den omtalte Scout versjonen.

 

Luxus versjonen fås i 4 forskjellige utgaver hva det gjelder sideplater (gravyrer). Videre finnes 3 løpslengder, nemlig 50,8 cm (Goiserer versjon), 60 cm (standard) og 65 cm (magnum). Riflen fås også i links uten tillegg i prisen! Et stort antall forskjellige kalibere en får velge imellom, derunder mange fine europeiske også. :D Flere kan bestilles som ekstra!

I prisen (ca. 20 000.-NOK) inngår (!) også mulighet til å velge mellom 2 typer kikkertmontasjer, nemlig sving – eller picatinny. Den siste nevnte synes jeg er veldig lurt å ha!

Da finnes rimelig mange reportasjer fra PH og kunder verden rund som virker å være veldig fornøyd med Mannlicher Luxus og dens egenskaper. Mitt spørsmål er hvorfor interessen her på berget er såpass lite som den er? Treig markedsføring? Er det noen der ute under Kammerfolket som har personlige erfaringer med Luxus’en og vil bidra?

Link to comment
Share on other sites

Det samme har jeg også undret meg over, et hendig bra våpen med gode utbytte muligheter og kjent for en solid og enkel mekanisme som tåler det meste. Populær blant mange jegere utenlands og særlig i Afrika har den skapt et ry i Namibia. Et system våpen som er bygd og lagd av jegere og skyttere som har ingeniør utdannelse, ikke det omvendte . En sans for fokus og detalj ,ikke for å leke butikk og tjene penger på kundens bekostning og helse.

 

Den manglende innsikten i å ta inn våpen og utstyr til skyttere og jegere får meg til å undre på om vi er et U-land i jakt og våpen og utstrs relatert service , tuftet på like deler proteksjonisme, monopol og ren uforstand .

Link to comment
Share on other sites

Det samme har jeg også undret meg over, et hendig bra våpen med gode utbytte muligheter og kjent for en solid og enkel mekanisme som tåler det meste. Populær blant mange jegere utenlands og særlig i Afrika har den skapt et ry i Namibia. Et system våpen som er bygd og lagd av jegere og skyttere som har ingeniør utdannelse, ikke det omvendte . En sans for fokus og detalj ,ikke for å leke butikk og tjene penger på kundens bekostning og helse.

 

Den manglende innsikten i å ta inn våpen og utstyr til skyttere og jegere får meg til å undre på om vi er et U-land i jakt og våpen og utstrs relatert service , tuftet på like deler proteksjonisme, monopol og ren uforstand .

 

Takk, bedre kan man ikke beskrive tilstanden, den beklagelige! :(

 

Hadde den vært mulig å få med rett kolbe, gjerne syntetisk, så hadde den absolutt blitt vurdert.

 

Kommer nok etterhvert til "flaggskipet" også! :D Andre, enklere modeller har allerede fått seg klassiske rette kolber, og det både i tre og moderne composit materialer. Vi må som vanlig avvente ...

Mannlicher Luxus anser jeg som en styrkende avveksling, hvis man betrakter de "everlasting" diskusjonene rund de alltid samme "pasientene"!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, de har alt mulig bra fra Mannlicher, men dessverre ikke selve Luxus modellen. Tidligere har de hatt den, men markedsføringen kunne desidert har vært bedre... Kanskje kommer Idar å forandre på det?! Blir i hvert fall ingen skade.

Link to comment
Share on other sites

Kaliberutvalget kunne vært bedre, men er "på høyden" med konkurrentene. Dersom en ønsker et kaliber som ikke finnes på listen, så er det bare å bestille. BTW, 8x57IS er standardkost for Mannlicher Luxus, men er ikke oppført ...

Ja, det med aktuelle tester er bedrøvelig her til lands, men virker slikt at det er profitablere å "teste" nye modellvarianter av kjente, velinnførte merker. Viser til mitt første innlegg. I tillegg "skal" i norske tester alltid nevnes hvor godt Norma sine produkter (Oryx!!) virker i de testete våpen ... :?: Skaff deg engelske/amerikanske eller tyske avhengig av språkkunnskapen da får du i hvert fall vite mer.

Link to comment
Share on other sites

Desverre så lider Steyr av at det hart vært en del importører igjennom tidene på disse riflene,de fleste av de som har hatt agenturet har etter min mening vært alt for passive I forhold til dette med og markedsføre disse,har selv ringt til diverse importører igjennom tidene for og spørre om div ting, men en har aldri fåt noe gode svar pga uvitenhet ifra importør,disse har lovet og sjekk opp og ringe tilbake, har ennå tilgode og huske at noen av de har gjort nettop det,detyte skaper ikke tillit til Steyr.

Har tatt dette opp med Steyr direkte,de svarte at de var klar over dette.

Når en ser på kvalitet på disse riflene så har disse alltid ligget en klasse over mye annet som har blitt skrytt opp I skyene av div profiler her I landet,ser en på presisjon så har riflene alltid ligget I det øvre sjiktet.

En stund tilbake var det også rykter I miljøet om at det var lite nytt ifra Steyr,derfor liten blest om disse. Men hvorfor forandre på noe som fungerer bare for forandringens skyld?.Ta SSG 69 til eksempel, kom på markedet I 69,still going strong,denne ville aldri ha vært I live hvis dette hadde vært dårlige saker.

 

SSGp2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...