Jump to content

Hvilket løp til S&L M97-DL som har 1:8" snurr eller brattere


Proton

Recommended Posts

Hadde vert moro å kunne stabilisere kuler utover 1000m ja kanskje 1500m

Kulene flest er stabile, med forutsigbart treffpunkt. Men de har en vanvittig vindavdrift, og selvsagt øker størrelsen på gruppene, flytiden blir lang, og alle variasjoner får større betydning.

Jeg har skutt med Amax ut til 1550m, med 9g Scenar til 1350, skutt gode samlinger på 1250 med den, og sett andre skyte helt OK på 12-1500m med std. rifler i 6.5x55 og 6.5-284. Ikke fantastisk skyting alt, men ingen overraskelser.

Begrensningen er hvor mye du kan stille kikkerten, om noen ser nedslaget (det skjer lite når ei 6.5 kule treffer der ute), og om nedslaget er nære nok til bli sett egentlig. Er man mye av på vinden, så treffer man jo 3.5m til siden.

Krav til ammo øker, lav hastighetsvariasjon blir veldig betydningsfullt. Men kulene flyr avgårde med nesa først. Andre vet jeg har skutt og treft omtrent som forventet helt ute på 1900m med 6.5mm og vanlige std. piper.

 

Det er ingen grunn til å overkomplisere. Vet du Vo og BC, og har ei god innskyting, så er sjansen stor for at du treffer det du sikter på også på 1500m. Men det tar litt tid.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe i veien med å være litt klok før en legger ned masse tid å penger vel?

Det er absolutt sant. Men her er det fort gjort å gå seg vill i teori. Teori som en ofte ikke helt begriper. Jeg er i en undesøkelsesfase omkring 6mm XC, og finner som du, at den vanligste riflestigningen ikke er perfekt iht. teorien. Teorien her er Miller-formelen. 1:8" er marginalt, og kan gi problemer - i virkeligheten skyter folk fantastisk med det. Merkelig.

130 og 140gr Berger VLD er de kulene som gir minst stabilitet i 6.5, sett bort fra 7g Scenar. Men de samler noe dyrisk, selv LANGT ut i firesifret. (ikke 7g Scenar nei) og det fra Sauer sine originale 1:220mm piper.

 

Som regel lærer man imidlertid noe av slike turer ned i teori og ideer, mange ganger blir myter parkert, og andre ganger finner man ut hvorfor det er slik alle sier det er.

Eller man finner ut at "alle" gjør slik og slik, bruker det og det - og at det er en grunn til det. Men ikke alltid den de fleste tror det er :wink:

I DFS, så bruker folk alle de tilgjengelige pipene, og det vinnes med alle, Også i veteran og i ER. Det forteller meg at det ikke er stor forskjell på hvor godt de skyter. Konkurransen er så hard, at dersom noe var beviselig bedre enn noe annet, så ville alle brukt det etter kort tid. Et eksempel på det er 6mm PPC i BR, eller karbonfiber i buelemmer. Nesten umiddelbart etter at de ble tilgjengelig er det ingen som vinner uten.

 

Dette sagt. Den kula jeg har skutt som virker best, i særklasse best, på slike "Knuterik-hold", er Bergers 300gr OTM Hybrid i 338. Den forsvinner ikke på veien, den gir ikke "merkelige" skudd ved siden av, over, under, og den har ikke kjempeavvik fra oppgitt BC, slik andre kuler mange ganger får "uti der". Den seiler avgårde og lander omtrent der den bør, etter forholdene. Den kula skiller seg ut med 3 ting, og hvilken er det egentlig som utgjør forskjellen?

- langt høyere BC

- langt høyere vekt

- langt høyere SG, Sg er over 2, der de andre kulene ligger mellom 1.2 og 1.4

- formen kan også ha stor betydning, men kulene er jo nokså like?

 

Noen tror at det er vekta som gjør det, jeg tror det er BC - men kanskje er det slik at det er forskjellen i SG som gir den store forskjellen i oppførsel? Ikke vet jeg.

 

Går en tilbake til Millers formel og sub, så ser en at ved sub-hastigheter så må en ha mye krappere riflestigning for å få stabilitet, og går en til QL, til finnenes sub-arbeid, og også andre steder, og til 22LR forsåvidt. Så ser en at til sub skyting så skal en ha så kort løp som mulig. For å få lavere hastighetsvariasjon (iallefall om en ikke bruker smurte blykuler), og for å få mer presisjon. Ei rifle med rekyl, der kula befinner seg en liten "evighet" i løpet, er ikke oppskrift på god presisjon - og siden kula bruker enda en evighet på komme til målet, er også hastighetsvariasjon nokså kjedelig.

Jeg er en skikkelig sub-amatør, men et par ting har jeg observert (som er i overenstemmelse med teori)

- jeg finner ingen spisse BT kuler som vil fly i sub ut av 1:12" løpet

- rundnesede kuler med flat base går så det griner

- ES, og ikke minst forutsigbarheten i hastigheten fra gang til gang, ble dramatisk forbedret for hver 10cm løpet ble kappet.

 

Det andre har prøvd og skrevet om hylsevolum går veldig mye på at mye hylsevolum ikke er bra, at det tenderer til å bli farlig etter et visst nivå, og at minimalt hylsevolum er det beste. De som pusler med 6.5 og sub finner etterhvert uten unntak ut at dette var upraktisk, ikke gøy, et eller annet, og fraråder det, det er plunder nok i 308. Iallefall alle jeg har hørt om.

 

Oppsummert blir min mening om dette omtrent:

- egen pipe til sub, kort, og grov

- Sauer 6.5 pipe til LH - "piper er piper"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk til M67!

 

Dette er noe av det beste svar jeg har fått her på forumet.

Grundig og svært opplysende og forklarende, samt konkluderende!

 

Takk for at du gir av deg selv :)

 

Jeg tenker at ved sub ladninger så er jo vitsen at ting skal bli så lydløst som mulig. Jeg har selvsagt tenkt å bruke en god demper på denne riggen også.

Link to comment
Share on other sites

Tenker å få laga en 6.5x65 til langhold fra et LW løp 73/21.

Passer også i magasinene i Saueren min.

Får ca 60m/s mere hastighet sier de som har vet på dette.

 

Kulene må settes dypt pga magasinlengden i Saueren. Blir litt amputtert.

 

Min X65 er jaktrifle med 62cm løp, trykket begynner å bli høyt nok ved 920-930 m/s med 139gr Scenar ved bruk av N15. Med Retumbo/570 klarer jeg litt mer.

 

Må pusses mye, hvis ikke går trykket rett i taket.

 

Til jakt og litt skyting er den grei, men ikke mitt førstevalg når jeg skal mengdeskyte. Dyre hylser også, men de varer lenge da...

 

Burde få rimelig heftig hastighet med 73cm pipe da.

 

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg kjøpt ny bolt og løp i 7mm Rem mag, eller 300 Winmag. A max 162gr, eller A-max 208. pang pang. Schultz har vel 9-12mnd leveringstid på løp i 7mm rem mag.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...