Jump to content

300 win mag VS 338 lapua Magnum


Stabbis

Recommended Posts

Jeg skal til å kjøpe meg en rifle og ladeutstyr for første gang.

Jeg står fast i om jeg skal gå for 300 win mag eller 338 lapua Magnum.

Jeg skal lade jakt ammo og treningsskudd.

Jeg skjønner lapuan er dyrere og ladde, men hvor mye dyrere er det å lade den VS win magen?

Er det noen som har greid å prissatt hjemmeladingen sin på både jakt og treningsammo? Og hva ligger samlingene deres på?

Link to comment
Share on other sites

Ingen av disse patronene er egnet til første våpen, de krever begge endel erfaring for å utnytte. Rekylen er slik at du bør kunne skyte før du skaffer våpen med såpass rekyl. Erfaringsmessig vil de fleste som starter med slike patroner bli skuddredd, og slite med å utnytte presisjonspotensialet både på disse våpene og på våpen med langt mindre rekyl.

Start med 6,5-308-eller 30-06, da får du billig ammunisjon for trening, og det er det de fleste nybegynnere trenger før de anskaffer våpen med mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

.338 LM er vel omtrent dobbelt så dye og lade og bortimot uegnet til jakt(som i hva er vitsen, om du ikke skal skyte på hold du må trene i laaaaaaang tid for og kunne gjøre).. .300 er alsidig og til langhold(regnermed rifla er tiltengt det med kaliber alternativne dine?) klarer du nesten det samme med .300 som .338 om du ikke skal ut på ekstreme hold som særs få har tilgang på her til lands..

 

Jeg hadde/har valgt .300 WM.. Men .338 LM er tøfft;)

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skal du bruke den til jakt hadde jeg helt klart valgt 300 wm.

Om du ikke vil ha 6,5 308 eller 30-06 så prøv å finne ladedata som gir litt lavere hastighet

og gjerne ned på 30-06 nivå for å få normal rekyl, så kan du heller øke opp til magnum nivå

senere om du trenger.

 

Om du lader selv og bruker hylsene ca 10 ganger burde du komme ned på 5kr med rimlig

fmj kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt en rimelig .308 til mengdetrening og .338 til langhold.

Å gå rett på .338 blir hardt for de fleste.

Rekylen er omtrent dobbelt så stor.

 

165 grain kule for .308 og 225 grain kule for .338 er grei for trening.

 

Jeg ville foretrukket 300 vm til elgjakt, men jeg husker noe om høy løpsslitasje.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...