Jump to content

Lading av 45/70


bergseth

Recommended Posts

Hei folkens. har akkurat kjøpt meg ein marlin 1895 gg i 45/70. takk til @minuteman for handelen :D

 

det jeg lurte på er om det er noen som har no ladedata til 325 grs helmantel. er ikke sikker på produsent :forvirra:

og 325 grs hornady lever evolution. samt vanlige 325 grs hornady blyspiss.

 

har da n135 krutt og rhino 10 stående i furtebua å vente, men finner dårlig med info om rhino kruttet... noen som kan dele av sin visdom?

 

erfaringer med div kulevalg til elgjakt mottas med takk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Den 325 Hornady kula med plasttupp krever spesialtrimma hylser.

Ellers blir patrona for lang.

 

God presisjon på 100m, men eg planlegger stort sett ikkje å bruke 45/70 på det holdet likevel.

Ikkje verdt styret meiner eg

 

Kjem på sikt til å bruke 350gr blykule til alt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er anbefalt trimmelengde på hylsen? Har erfaring med at litt for heftig trimming av hylsene korter levetiden på de.

Kanskje anbefalingen burde være at 325 Hornady kuler med plasttupp ikke er egnet for bruk i bøylebørser?

Har skutt 45-70 med forskjellige kuler opp igjennom årene. Det jeg har endt opp med til jakt er 405 grains kuler. I min 1895 stabiliserer de best.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ladet 325gr Hornady FTX så ble hylsene trimmet til 51,90 mm og COL satt til 66 mm. Prøvde både N130 og Norma 200. Min erfaring er at det hylsa er så kort at det blir veldig komprimert ladning med N130 før det blir noe særlig hastighet ut av dette.

Norma 200 fungerte bedre. Fikk ca 600 m/s med 50 gr i 47 cm pipe. Ved bruk av Norma krutt i 45/70 bruker jeg alltid magnum hetter. Gir veldig stor forskjell (over 35 m/s ved bytte fra Rem 9.5 til Federal 215) av en eller annen grunn.

 

Rhino 10 er vel enplass mellom Norma 200 og Norma 201, så det er nok mulig å bruke. N135 blir for tregt.

 

Ellers så funker 405gr Woodleigh i 560 m/s bra på elg og hjort 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...