Jump to content

Skal få norsk elghund grå i hus! Tips og råd motas med takk


Bringo

Recommended Posts

Har vel ikke den store erfaringen her selv da det er litt under 2 måneder siden jeg selv hentet meg en NEG tispe. Stilte meg vel også selv dette spørsmålet. Nå er i alle fall hunden vel på plass og det jeg kommer på nå som burde være på plass er

 

- Bur (er vel kanskje en selvfølge for transport i bil) Har ikke benyttet bur innendørs enda.

- Hundegård (dersom du har mulighet for dette)

- Ett par leiker som tåler en del juling.

- Klo saks og børste/kam. Tror det er lurt å ta dette jevnlig i starten slik at hunden blir vant til behandling, klipping og børsting.

- Godbiter. Benyttes da som belønning i div. situasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, blir spennende dette! Som sagt min første hund kommer ikke til og ha den på utstilling osv, kun rein jakthund og ettersøk for jakt laget vårt, vist alt går etter planen. Då får eg sjå meg om etter disse tingene :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et utmerket valg, når det gjelder hund :D

Innkjøp av bur til bilen bør du gjøre ganske fort. Så må du vurdere om du skal bruke bur inne den første tiden. Det er nå greit å ha en plass der hunden får være i fred. Jeg har bestandig hatt bur inne, men det står alltid åpent. Veldig greit å ha en hund som liker seg i buret.

Ellers er det nå ting som er nevnt, og ting du vil få bruk for i tiden fremover. Sporline, sporsele etc

Ta kontakt med den lokale elghund-klubben, der er det garantert masse folk med laaang erfaring som kan gi det gode/dårlige råd på veien til en super jakthund. Sosialiser den nye valpen mye, både med folk og andre hunder. Dette gjør at du får en trygg hund i de fleste situasjoner.

Når det gjelder utstilling og slikt, så prøv nå en tur etter at hunden er fylt 9 mnd. Du må ha hatt premiering på utstilling, slik at du evt kan stille på jaktprøve. Det er ikke så skummelt som mange tror. Egentlig ganske inntresant. Lærer masse. Og så er det viktig i avlsarbeidet til rasen fremover.

Ellers så får du ha lykke til.

Link to comment
Share on other sites

KnutH: Dette er ein valp som kom til ved et "uhell" så den kunne ikkje registreres? Som jeg forstod, men kan god være eg tar feil? Om eg ikkje kan gå ettersøk er det ikkje krise da den vil bli brukt til jakt, turkompis samt familie hund :) men begge foreldrene er gode jakthunder samt champions (morfar og farfar)?

Link to comment
Share on other sites

Å få den til off.godkjent ettersøkshund skulle du få til. Jeg tenkte jaktprøver. Men hvis det er etter renraset ( begge sider ) så er det vel mulig å få valpene registret hos nkk. Har nå hørt at man har fått valpekull reg etter tyvparring. Men det er det sikkert andre som kan svare på.

Lykke til, du får en kjempe jaktkompis i noen år fremover..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Av innkjøp er det vel bare bilbur, klotang, matskåler, børste/kam og eventuelt eit bur til å sove i du trenger med ein gong.

Ei leike er også greit å skaffe så sparer du (kanskje :-) ) inventaret ditt :-D . Knyteleiker er min hund veldig fan av.

 

Start med sportrening tidleg, likeeins klipping av klør og kjemming av pels.

Eg har tatt vekk matskåla midt i måltidet for å lære hunden at det ikkje er krise, den kjem straks tilbake.

Sosialiser den godt, opptre roleg og konsekvent ovanfor hunden og ikkje gje den lov til ting "unntaksvis".

 

Bruk ellers sunn fornuft og du får ein knall tur og jaktkompis framover.

Link to comment
Share on other sites

Største utfordringen med å få en valp i huset er vel oftest å oppdra resten av familiens tobente medlemmer til å forstå at dette er et dyr som hverken tenker eller oppfatter verden som oss menesker og derav ikke skal behandles eller oppdras som om den gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Største utfordringen med å få en valp i huset er vel oftest å oppdra resten av familiens tobente medlemmer til å forstå at dette er et dyr som hverken tenker eller oppfatter verden som oss menesker og derav ikke skal behandles eller oppdras som om den gjør det.

 

Meget gått skrevet :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...