Jump to content

swift scirocco i 308win


aasvik

Recommended Posts

Noen som har gode tips om lading/kruttype til 308win med swift scirocco.

eller

A- frame.

 

 

Hvor "hard" er egentlig Swift Scirocco? -Siden du sammenligner med A-Frame liksom?

 

Har både Nosler partition og Swift Scirocco Bonded i ellers samme futt og vekt. Ønsker å bruke den hardeste av disse kulene grunnet ufyselig hastighet, men klarer ikke helt å lese meg opp på forskjellene (180gr, 3300 ft/sec)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gode tips om lading/kruttype til 308win med swift scirocco.

eller

A- frame.

 

 

Hvor "hard" er egentlig Swift Scirocco? -Siden du sammenligner med A-Frame liksom?

 

Har både Nosler partition og Swift Scirocco Bonded i ellers samme futt og vekt. Ønsker å bruke den hardeste av disse kulene grunnet ufyselig hastighet, men klarer ikke helt å lese meg opp på forskjellene (180gr, 3300 ft/sec)

 

Scirocco kommer ikke i nærheten av A-Frame når det gjelder hardhet..

Alf Martin Bråthen gjorde en test for noen år tilbake hvor han ladet ned hastigheten for å finne ekspansjonsgrensen på de fleste "superkuler" som brukes til storviltjakt, og der fant han ut at med utgangshastighet på ca 780m/s (308 Win) ekspanderte 180grs Scirocco helt ut til ca 600m(!).

Fra 300 Win mag (930m/s) stoppet ikke ekspansjonen før på rundt 800m!

Med andre ord er den svært ekspansjonsvillig gjennom et stort hastighetsintervall.

Ellers av kommentarer nevnte han litt splintavgang, stort sett høy restvekt og god ekspansjon, men litt liten dybdevirkning til elg. Nå var dette den gamle Sciroccoen, så om det er representativt for Scirocco II som selges i dag kan jeg ikke svare på, men den er nok ikke så veldig mye hardere.

 

I en 300 RUM hadde jeg utvilsomt kommet til å bruke 200grs Swift A-Frame til alt som skal spises.

 

Over til trådstarters spørsmål om ladning.

Jeg har kun skutt 180 grs Scirocco(gamle typen) i ei rifle i 308 og det er TRGen.

Ladningen jeg endte på var 41 grs Norma 202 og hastigheten var 790m/s. (MAKS LADNING, Start lavere!!)

Presisjonen var ettersom jeg kan huske ca 20mm, 5 skudd @ 100m. m.a.o. mer enn godt nok til jakt.

Denne kula er grusomt lang i en 308 og stjeler mye hylseplass om man har kort friflukt i pipa og må sette patronlengden til 71mm, så 165grs er etter min mening et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder blodslått kjøtt, tror jeg hastighet er katalysatoren,mer en kula. Jeg begynte min storviltjakt karriere med en 308 Norma Elite (den gamle møkkakula) 180 grain. Svært god presisjon og middels kjøttødeleggelser på rådyr.Men da jeg begynte å lade selv ble det Nosler P , 150 grain. En grisekule når det gjelder å lage pudding.Brukte så Nosler Gold i 2 sesonger , før jeg havnet på Scirocco kula 165 grain. Fikk rådet av en kompis om å få ned hastigheten for å redusere puddingen. Og det enkleste måten å gjøre det på var å gå opp i vekt. Jeg har jaktet med Scirocco kula i noen år nå og ser meg ikke om etter noen annen kule. Men så er jo 308 ikke noe kaliber som spesielt fordrer superkuler heller. Hadde jeg brukt en 300 Wby eller noen annet som sendte kula ut i nærmere 1000 m i sekundet , ville jeg vel tenkt på en annen kule. Men så lenge kula loffer av gårde i rundt 800 m i sekundet , er Scirocco kula en god kule. For Scirocco kula er en særdeles presis kule.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg innpå denne tråden her jeg, håper det går greit.

Jeg har tenkt å prøve 150 grs Scirocco II i 308 w, noen som har noen erfaringer eller kruttdata for vn 150 eller 140 ?

 

Har ladet med 45 grs n140 og 71mm totallengde i Norma Hylser. Gir i overkant av 800 m/s med 49 cm løp i min Browning A-bolt.

Link to comment
Share on other sites

Presisjonen er mer en bra nok til storvilt. 3-4 cm på 100m. Har ikke forsket allværden på presisjonen.

Grunnen til at jeg har brukt n140 er at det var dette jeg hadde :)

 

Har ikke skutt noe større en rev med denne kula så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den er i andre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Har ladet 150 grs Sciroccio i 308 win med 44,5 grs N-140 for en kompis.

Ga vel rundt en 830 m/s.

Presisjonen var "grei",lå på mellom 20 og 30 mm samlinger.

Har ikke prøvd noen andre oppskrifter.

Har funnet igjen en av kulene i en hjort skutt på rundt en 50-60 meter.

Manglet et av fire blad,var ekspandert "helt til endes" og målte ca 24 mm fra ytterkant til ytterkant av to av bladene som var igjen.

Loddingen holdt 100% i mantelen.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det så er ikke 3-4 cm godt nok for meg.. Noe av poenget med denne typen kule er jo at den skal kunne ekspandere ordentlig litt lenger ut, og da må også presisjonen være tilstede.

Skulle gjerne hatt den ned på 20mm ca på 100m.

Er der noen som vet om disse kulene tenderer til å trenge høy hastighet, raskt krutt, langsomt krutt, kort friflukt eller håndspåleggelse for å samle godt?

Har nå prøvd dem i både .308 og 6,5-284 og de er rimelig sjangseløse som langtrekkende kule.

( OG vi holder oss unna den diskusjonen med hvor langt lang distanse er, er dere grei)

PS : ser innlegget fra tf, takker for info, får prøve 140 ser det ut som.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...