Jump to content

kaliber


Recommended Posts

Hei! jeg jakter i hovedsak rev, hare og noen ganger elg og rådyr. kalibrene jeg bruker er 6,5x55 og 338wm og hagle på hare. 6,5x55 fikk jeg av svigerfar i fjor og jaktet en sesong med rev og ble skuffet, jeg lader ikke selv.

 

Jeg kjøpte de mykeste bly kulene jeg fikk tak i, de revene som ikke døde 100 til 200 meter unna skuddstedet skøyt jeg på over 80 meter.

 

noen andre som har opplevd dette?

 

Ellers har jeg skutt med 338wm, fint kaliber for en rask og smertefri død. skøyt også rådyr med 338wm og fikk et veldig fint skuddsår. det gikk igjennom men utgangshullet var like stort som inngangshullet.

 

jeg er på utkikk etter en ny rifle, og trenger tips til kaliber, og vil ha flatest mulig kulebane og våpenet må også kunne brukes på storvilt.

 

har sett litt på 308 og 300wm. tips motas med stor takk :-D

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at du synes 6,5 er litt puslete til rev ja, enkelte våger jo å jakte elg med det kaliberet :o

 

Men fra spøk til alvor. Jeg har selv skutt rev med .223 helmantel, som ramler i smellen.

 

Vil tro at hvilken som helst jaktkule i 6,5 gjør nytten om skuddplasseringa er nogenlunde grei :)

Link to comment
Share on other sites

du har jo allerede 2 kaliber/patroner med flat kulebane.At ikke 6,5 skulle klare en rev høres litt rart ut,kansje du har valgt feil kule.

Dersom flat kulebane er viktig faller 308 ut.Dersom du er fornøyd med 338 på rådyr og oppover kan du jo gå for en reverigg i 22-250 eller 17 rem.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet rev med 6,5 x 55/6,5 - 06 i 30 år, og har mistet kun en rev på de årene. Det er kanskje gal kule du skyter med? Har skutt med helmantel alle år, og kun en rev mistet jeg da skuddet gikk litt lavt i lungene, og sprang noen hundre meter før han ble søkk borte (i hi???) Har skutt mest rev fra 1985 og utover til 1990, og for det meste sent på våren, for å få unna skadedyr/rypejeger av rang. Men skuddet må jo sitte, og med helmantel så er større diameter best. Med .17 - .243 bør man ha lett varmintkule som sprenges rett innafor skinnet, og ikke kommer ut igjen, type SX (superxplosive) eller lignende.

Solovenn

Link to comment
Share on other sites

De du nevner gjør ikke noe annet enn de du allerede har. Du som ikke lader selv gjør lurt i å beholde 6,5x55. Den kan du bruke på alt, selv om 338'en vil være bedre på elg. Plasser skuddene rett. Dette er alfa og omega, uansett kaliber. Bruk Norma Oryx til ting som skal spises og Norma med Hornady V-max eller Norma med Nosler Ballistic tip til ting som ikke skal spises. Til trening har du plenty utvalg i rimelig baneammo.

 

Til 338'en har du vel ting som fungerer til høres det ut som. Barnes TTSX, Swift A-frame og Norma Oryx burde fungere til det meste som lever på jorden.

 

Hvis du uansett skal skifte kalibre og børser, rett og slett fordi du vil, (Det er faktisk tillatt, og en ikke helt uvanlig sykdom som spres raskt her på kammeret) så havner 300WM mellom de to du har. Og den har grei tilgang til forskjellig kjøpeammo. For ekstra løpsbrenning, og tilhørende tømming av lommebok, kan du se på 7mm RSAUM, 7mm Rem Mag og 7mm Rem Ultra Mag. Disse vil også klare å nedlegge enhver rev eller elg innenfor synsvidde med største brutalitet. Jeg ser ikke fabrikk varmintammo til disse, men farten er så høy at en bløt blyspiss får duge.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. jeg føler meg litt dum etter og ha lest svarene :oops: har jaktet i to år og har aldri prøvd noen annen kaliber.

 

Men da er det vell mest sannsynlig at det er skytteren som det er noe galt med :-P er faktisk mere en hagle jeger, men skuddene er plassert i hjerte og lunge regionen :-P

 

kan si at den jeg skøyt på 80m satt med ryggen til, jeg skøyt bakfra og kula gikk ut igjennom longe regionen, reven klappet sammen som en sekk. og da jeg skulle løfte opp reven var den nesten delt i to.

 

samme ammunisjon på to stk, en på 20m og en på 40m, skuddene plassert riktig men den på 20m var ikke og finne. var blodspor og lette med hund uten resultat.

 

har det noe med avstand og gjøre? annen kule på nærmere hold? annen kaliber?

Link to comment
Share on other sites

Mye rart kan skje, om du har høy hastighet kan det være at kula går gjennom før den får ekspandert. Det samme kan skje ved for lav hastighet. Du kan ha hatt uflaks og truffet akkurat der det ikke var noe viktig, og reven hadde få meter til nærmeste hull i bakken.

 

Jeg tror (merk tror) at om du ikke skal ta vare på skinnet er en hurtigekspanderende kule ("varmintkule", V-max el. lign) i 6,5 noe som burde gi gode marginer. Det virker iallefall slik på det man leser her på kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Nix. Dette er beklageligvis kun operatørfeil. Miksen din av kaliber er svært nær, om ikke helt perfekt. Bruk varmintkuler i 6,5'en, så får du LITT mer slingringsmon på skuddplasseringen. V-max og Ballistic tip river opp mer enn selv en dårlig og bløt blyspiss. Og vil sikre deg mange revekjøttkaker fremover. Skulle du driste deg ut på å lade selv, er Sierra Varminter også en meget god kule til denslags.

 

Edit: Du sier at den på 20m kom seg unna. Kan du ha så høy siktelinje at du har skutt litt lavt på så kort hold? De vitale delene på en rev er ikke SÅ voldsomt store. 5cm for lavt kunne ha revet opp mye pels, uten at maskinrommet var nok påvirket.

 

Edit 2: Nei, et annet kaliber ville ikke utgjort noe. Husk mye rev skytes med 223. Også mer enn tilstrekkelig, men bare halve kula i forhold til 6,5.

Link to comment
Share on other sites

takk for det :-P men angående kaliber. jeg har lyst på en ny rifle, 338'en jeg har er en HV-mauser. liker den egentlig ikke noe spesielt, da det var et impulskjøp jeg gjorde da jeg fikk den billig og jobbet som lærling og hadde lite penger og ikke hadde rifle :-P

 

er på utkikk etter ei lett og hendig rifle da jeg ikke er en låvedør av en kar :-P prisen er helst ikke over 20.000kr. bør også kunne brukes til storvilt. tips?

Link to comment
Share on other sites

Se på Remington. Både seven og 700. Kimber lager lette våpen. Mener Jaktdepotet er forhandler der. Se på 84M og 84L Mountain. Sikkert lang leveringstid på ikkelagervare. Hvis du går bort fra 300 winmag og over til 30-06 blir ammoprisene også meget snillere. Og utvalget i rifler mye større.

 

Alternativt kjøp en brukt børse av en sort du liker. Få en børsemaker til å skifte pipe, til et kaliber du liker. Men siden du ikke lader selv, velg noe det faktisk selges ammo til. Straks du lader selv, får du en helt ny verden av valgmuligheter.

 

Og et råtips til slutt: 300 winmag i en liten lett børse, får en spenstig rekyl. Meget frisk i frasparket er vel en snill måte å si det på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...