Jump to content

Alder på Rano ammunisjon


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har fått tak i en del "Rano Super" skytterlagsammunisjon i 6,5. Berdan og omladde (fra fabrikk) hylser. Inne i lokket er det stemplet 010551, men jeg kan ikke helt få det til å stemme at denne ammunisjonen er fra 1951. Noen som vet ca hvor gammel denne ammunisjonen er? Brun eske.

 

I samme ladning er det også en del rekruttamunisjon. Rund, butt kule, men ikke den "firkantede" butte kulen jeg husker fra tidlig 90'tall. Helt avrundet, og jeg vil anta den perfekte toppjaktkulen... I lokket er det stemplet 040620. Noen som vet alder på disse også? Hvit eske.

Link to comment
Share on other sites

Forresten er det en relativt stor del (ca 5% er min erfaring fra noen pakker jeg har skutt de siste årene) av disse rano super skuddene med omladde hylser fra 80 tallet som sprekker i halsen når de skytes i dag, om dette er på grunn av at det er over 20 år siden de ble skutt sist aner jeg ikke. Vet ikke hvor stor sprekk prosent det var på disse da de var ferske.

Rano super med nye hylser sprekker omtrent aldri. Jeg har skutt mange tusen å ikke opplevd en sprukken hylse på denne typen fabrikkammo som har nye hylser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en "kjekk" opplevelse forrige helg.

Skyting med "årgangs" Krag og Rød og Hvit Rano 9 grams Match Tambak Ommladd.

Kjøp på QXL i fjor engang - stemplet Akademisk Skytterlag.

 

Første skuddet smalt som normalt, neste skudd ville ikke kamre skikkelig.

Ut med det - neste skudd likedan.

Neste skudd kamret som vanlig.

 

Etterpå kom en av de andre skytterne me de to som ikke kamret.

 

 

normal_IMG_0184%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

I samme ladning er det også en del rekruttamunisjon. Rund, butt kule, men ikke den "firkantede" butte kulen jeg husker fra tidlig 90'tall. Helt avrundet, og jeg vil anta den perfekte toppjaktkulen... I lokket er det stemplet 040620. Noen som vet alder på disse også? Hvit eske.

Broren min har kommet over et parti av denne rekruttammoen. Gammel rekruttammo med redusert ladning og rundneset pistolkule, sier DFS-skytterne som mener å ha peiling. Ammoen til bruttern har cirka 66% funksjon, d.v.s. at en av tre skudd ikke tenner ordentlig. Det blir bare et ynkelig 'futt', og kula tar bakken før den når fram til skiva. Jeg ville forsikret meg om at patronene smeller hver gang, før jeg drar dem med på toppjakt...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...