Jump to content

Pistolpatroner 6,35 mm


Eldhannas

Recommended Posts

Jeg var på banen i går og prøvde min nyervervelse, en Browning 1906 6,35 mm lommepistol fra ca. 1925. Jeg fikk med noen esker med skudd, men da jeg på en eske med 25 skudd måtte demontere pistolen tre gnager, to av gangene fordi hylsen hadde sprukket og ekspandert slik at den satt fast i kammeret, mistet jeg litt lyst på å bruke de gamle skuddene. Med nyinnkjøpt ammunisjon gikk den uklanderlig. Er det noen som vet hvor gammel denne ammunisjonen kan være, og er det noen som er interessert i den, eller bør jeg levere den inn til destruksjon? Den er vel ikke direkte utrygg å skyte med, men litt upraktisk.

 

Ammunisjonen er Sellier&Bellot FMJ 6,35 mm Browning, made in Czechoslovakia, grå og rød pappeske med grønn plastholder inni, 25 skudd i esken. På utsiden står det Neroxin anticorrosive og skuddene har en rød flekk på tennhetten. På innsiden av flappen på den ene siden av esken er det stemplet et nummer, 077 på en eske, 078 på to andre. På den andre flappen er det merket T. Č. 2113/11.

 

EDIT: Fant ut hvordan jeg kunne legge inn bilder :)

normal_20140716_095311%5B1%5D.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En gang tidlig på 90 tallet kjøpte jeg en eske på 50 patroner med .38 Special fra Sellier & Bellot, flere av hylsene sprakk, jeg har en ennå et eksemplar av sprukken hylse som eksempel på dårlig kvalitet. Jeg kjøpte også noe 9mm. i samme perioden. 9mm. sprakk den også. Heldigvis så er nok denne epoken hos Sellier & Bellot over, ferdig sydde patroner fra dem gjør nok ikke det i dag. Jeg kjenner flere som bruker dette merke uten problemer. Jeg har selv av latskap kjøpt noen få 9mm. når jeg ikke gidder å lade selv. Ellers kan jeg ikke påstå å ha mye erfaring med kjøpeammo utenom .22LR. og haglpatroner.

Jeg vil tro at nye .25acp (6,35) fra denne produsenten i dag vil fungere bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett esken din på Galleriet, siste opplastninger. Esken har samme Lay-Out som .38 Spec. og 9mm. som jeg handlet på 90 - 91 tallet, Lay-outen er sikkert brukt på 80 tallet også uten at jeg var konsument hos dem på den tiden og kan bekrefte det. Som nevnt så sprakk disse også. En annen ting, jeg fikk en eske med Norma 9,3x62 fra 60-70 tallet som også viste seg å svikte. Jeg har ikke 9,3x62 som jakt/bruksvåpen, men fikk en del patroner som patronsamler. Disse hylsene hadde sprekk i hylsehalsen, uskutte i originaleske, fabrikkpatroner, ikke hjemmeladde. Noe messing gir seg med tiden tydeligvis.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har tre bilder av en annen eske 6,35 mm, produser av Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken AG. Sannsynligvis etterkrigsproduksjon ettersom det står Made in Germany på dem, ellers er alder ukjent. Hvis noen vet noe mer om denne er det bare å gi beskjed :)

normal_20140716_224804%5B1%5D.jpg

normal_20140716_224853%5B1%5D.jpg

normal_20140716_224924%5B1%5D.jpg

 

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...