Jump to content

Luftpistol Steyr LP10 - Morini CM162 - Walther LP400


Archangel

Recommended Posts

Hallo, lenge siden jeg har postet her på forumet.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en match luftpistol og har fått med meg at selv om det alltid handler om hva som passer enn selv best så ser det ut til at de tre modellene som er nevnt i tittelen på tråden er de mest populære dersom man skal kjøpe noe fra øverste hylle.

 

Jeg bare lurer litt på erfaringene som er her på forumet blant de som har prøvd alle eller noen av disse våpnene, i tillegg om noen har erfaring med mekannisk vs elektronisk avtrekker.

 

I tillegg leser jeg selvfølgelig litt omkring på nettet og har snakket litt med noen i pistolklubben men alltid kjekt å høre meninger.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en steyr lp50compact. Er ikke helt det du er ute etter, men den pistolen står eg inne for. Er det beste eg noen gang har skutt med. Morini har eg ikke prøvd, men whalteren ville eg styrt unna. Visst du har anledning å få prøvd noen pistoler i pistolklubben du har oppsøkt så tror eg det ville vert det beste. Da vil du få en følelse av hva som er riktig for deg. Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ville du styrt unna Walthern?

 

Har skutt med LP400 i 2,5 år snart uten noen problemer av noe slag, kjenner flere andre som bruker samme og de har kun positive erfaringer, av de som har lånt den som normalt skyter med noe annet har jeg fått som kommentar at den var "smidigere" på avtrekket og rekyllen ... sistnevnte takket være et magnetisk absorbsjonssystem.

 

Men som på andre våpen er det grepet og grepsvinkel som er viktig, ta en tur til både Børselars og Stenvaag for å teste grep ... angående elektronikk så må det også testes, jeg liker mekanisk fordi jeg føler jeg har bedre kontroll på avtrekket ...

 

Alle tre er kjempegode våpen men LP400 tapeserte pallen i Em i Moskva ;-)

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til eg ville styrt unna er at eg leste det var en god del feil som oppstod over tid. For min del så prøvde eg lp400, men den føltes veldig feil for min del. Blandt annet så falt ikke avtrekket i smak hos meg. Men som du varegg poengterer så fungerer den veldig bra for deg og det er derfor eg skrev om muligheten for å prøve pistoler.

Link to comment
Share on other sites

Skyter selv LP10, og Jr. skyter en LP400. Begge er meget gode pistoler med manger justeringsmuligheter for skjeftevinkler

 

Morini har så vidt jeg husker få justeringsmuligheter når det gjelder skjeftevinkel.

 

Det er skrevet div om avtrekket til LP 400, men det har blir som historien "fjæra som ble til fem høns" de fleste som skriver negativt om LP400

har ikke tatt i pistolen en gang.

 

Kan varmt anbefalle både Steyer LP10 og Walther LP400

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt både steyr lp 10 e (elektronisk avtrekk) og morini cm 162 mi (mekanisk avtrekk) ganske mye, og jeg foretrakk steyr. Mest fordi den hadde null rekyl og føltes mere moderne. Morinien hadde litt munningsvipp.

Begge disse har muligheter for justering av skjeftevinkel.

Morini cm 162 ei (elektronisk avtrekk) har derimot ikke justering av skjeftevinkelen.

 

Selv så endte jeg opp med en pardini k12. Denne har i likhet med steyr lp10 absorber, og dermed ingen rekyl. Pardinien har ikke mulighet for å justere skjeftevinkel.

Skulle jeg kjøpt ny pistol idag, kunne jeg kastet mynt eller kron om det skulle bli pardini eller steyr.. Men jeg liker avtrekket på pardinien.

 

Det kan jo være verdt å vurdere feinwerkbau p44 også, denne hadde jeg selv oppe til vurdering når jeg handlet. Har aldri prøvd denne da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nylig oppgradert til Steyr LP10 etter mange år med Steyr LP, og jeg angrer ikke. Og jeg var veldig fornøyd med min gamle Steyr. Jeg valgte mekanisk avtrekk (GGG, anyone?).

 

En ting jeg liker med Steyr er de mulighetene man har til å justere skjeftevinkelen rundt alle 3 aksene. Ellers må man jo som med alle andre våpen prøve alle kandidatene så man ikke bare velger våpen ut fra hva andre sier.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for svar så langt alle sammen :D

 

Nå har jeg heldigvis litt tid til å bestemme meg, de er jo ikke det billigste å handle match luftpistol så jeg trenger noen måneder å spare.

 

Jeg har skutt litt med Morini CM162 med mekanisk avtrekk, men mener å ha lest at rekylopptaket er litt bedre både på Walther LP400 og Steyr LP-10.

 

Man bør jo alltid prøve alle kandidater før man kjøper så tiden er til hjelp for meg, selv om jeg skal innrømme at Steyr LP-10 generelt ser ut til å være foretrukket av mange og jeg hadde vel tatt sjansen på den skulle jeg kjøpt "i blinde" etter hva jeg leser rundt om på nettet.

 

Er viktig å finne det som passer best, selv om alle er gode våpen som alltid vil være bedre enn skytteren, hvertfall i mitt tilfellet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Hei.

Tenker og starte med luftpistolskyting,men har ikke råd for Walter lp 500,for lp 400 er vell utgått sikkert.

Tenker og kjøpe en billigutgave først.

Nemelig en Hammerli lp 20 pro.

Har noen erfaring med dette våpnet.

Er det bortkastet 13000 k eller er det noen som har noen mening om dette?

Håper på svar.

 

Link to comment
Share on other sites

Vi har kjøpt Hammerli LP20pro som klubbvåpen. Jeg synes de er meget gode og har ingen problemer med å anbefale. Må nevne at jeg ikke er en god luftskytter - er på 340+ med min LP50.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hade en Hämmerli AP20 inte pro. Var väldigt nöjd med den. Hade lagt till dom extra kr för pro versionen om jag skulle göra om köpet då mellan skillnaden minimal mot att uppgradera grepp o luft cylinder efteråt. 

Men Anbefalles! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...