Jump to content

Browning T-bolt 17 HMR


gordon setter

Recommended Posts

Må poste en tråd om ny ervervelsen. En Browning t-bolt i kal 17 hmr. Planen var egentlig å kjøpe systemrifle, og kunne ha flere kaliber. Har en sønn på 11 år som må få litt skytetrening og tenkte jeg måtte ha systemrifle og 22lr.

Men kom over browningen på villmarksmessa i Bardu. Og vi var begge frelst. Lita og lett rifle. og han skal nok klare å skyte like fint med 17 hmr som med 22lr.

Og uten rem og remfestene så veier den med en Meopta Meostar 6-18x50 og A-TEC cmm laget for 17 hmr med 6 moduler 2.910 gram. Total lengde uten demper 88 cm.

 

Skal bli en fin liten rifle å ha i sekken på tidlig jakta.

normal_image.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nice! :D

Jeg har et |7hmr løp til min Sako Quad. Det er en fryd å skyte med, og genialt presist ikaliber. Min børse liker best Gamepoint ammo. Men, den lille pilla er veldig ømfiendtlig for vind, og det er det jo en del av i fjellene der du jakter. Som alltid viktig å teste litt under ulike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Ja er nok litt skeptisk til kalibret og vind. Drillingen eller 222'en blir nok å få være med på vinterjakta. Tenker mer på denne som ei som blir med på tidlig jakta da man vanligvis kun går med hagla. Men tar en tur oppom fjellrypa. En og annen orrfugl i topp og slikt. Men vindstille dager ellers blir det artig å teste den.

Kalde vinterdager i indre Troms er ofte helt vindstille, og da kan det bli artig, litt spent på om rypene sitter oftere igjen etter skudd en med 222'en, og om jeg kan få plukket flere før resten flyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å teste litt. Ut til 100 meter er den lille patronen svært presis, og det skal blåse MYE før den ikke treffer "minute of rype"... :D Kula faller som en potet etter 130 meter omtrent. Ikke så rart det, det er jo et lite riskorn man skyter. Utrolig kult lite kaliber.

Husk puseutstyr. Jeg synes boresnake er uvurderlig i dette kaliberet. Mni rifle begynenr å spre etter en pakke eller så. Tåler ikke mye tilgrisning, slik 22lr gjør.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...