Jump to content

Er disse verdt å ta vare på?


morlie

Recommended Posts

I forbindelse med overtakelse av gammel mauser fra bestefar fikk jeg også med endel forskjellig ammunisjon fra forsvarstiden hans. vet veldig lite om disse patronene annet enn merkingen på de, og håper noen der ute kan si om de bare burde skytes opp, tas vare på eller kastes.

Eller om noen har noe informasjon om de generelt :)

 

 

 

Håper på svar :-)

 

 

n2of.jpg

3oic.jpg

.30 US rødfis?

gw1b.jpg

 

xljd.jpg

 

kr4dx.jpg

 

2c4q.jpg

 

q5zc.jpg

 

64csk.jpg

 

fikk også med noe "trefis" som han kalte det, forgjengern til rødfis (treplugg istedetfor prosjektil), noe å teste ut eller er det bare å kaste?

 

fikk også endel løsammo, skal prøve å få tatt bilde av merkingen litt senere i dag.

 

Mvh Markus L.

Link to comment
Share on other sites

"treflisen" var tenkt til å gå i oppløsning i løpet/like etter munning. Var litt værre hvis det var en kvist inni der :D

Ellers er det nok ikke noe å satse på å teste disse. Om du kjenner på "prosjektilene" på disse vil jeg tippe at de er løse fordi veden har tørket... Altså kan kruttet både ha tatt til seg fukt eller tørket...

Link to comment
Share on other sites

7,62 i kronehylser er vanlighvis søppel, men noen er OK, rist på dem, dersom du hører rasling av krutt kan du prøve dem.

De amerikanske patronene i garand klips pleier å fungere.

Rødplast til SLK er ikke brukbar til noe. 9 mm patronene pleier å virke.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :)

kan vri på triflisene ja, så de blir nok bare liggende tenker jeg :)

 

Om det er en ny patronsamler eller en gammel for den saks skyld som ikke har noen av disse så kan de jo gis bort mot henting eller postavgiften :-)

 

Skal prøve å få tatt bilde av hele "samlingen" iløpet av morgendagen, er relativt mye jeg har fått med, og enda mer er det der det kommer ifra. hehe.

Er det noen som er intresert i gamle FR rasjoner fra krigen, enmannspakke fra tyskersiden og andre ting fra allierte tropper så send meg en melding i innboksen, så skal jeg se hva morsomt jeg klarer å finne i skuret på hytta :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...