Jump to content

Nesten ukjente systemrifler?


Guest

Recommended Posts

I dag igjen her på Kammeret flere spørsmål/tråder angående systemrifler, men det er alltid noen riktig gode og kjente merker som mangler!

Ja, for eksempel Steyr Mannlicher’ Luxus utgaven som fås i masse forskjellige kalibere, skjefte - variasjoner og løp til en overkommelig prislapp. Ikke minst kan også linksskyttere få denne uten pristillegg. Steyr Mannlicher er verden rund kjent for sine kvalitetsvåpen, og det over veldig lang tid.

 

Hva er egentlig med Krieghoff Semprio, spesiell den nye utgaven til IWA 2014? Lett, kort og handy, med mange forskjellige skjefte typer/former (composite/tre), kalibere, løp. Hvis ønskelig også ferdiggjenget for bruk av rekylbrems eller demper. Links uten pristillegg! Semprioen fra verdensberømte firma Krieghoff er av ypperste kvalitet og reputasjon. Denne koster ikke mer enn tilsvarende modeller fra f. eks. Blaser! Ultra rask (inline -) repetering og take – down egenskaper … Denne er virkelig noe ikke alle har.

 

Meninger?

Link to comment
Share on other sites

Er vel skyldig i å ikke ha sett meg rundt etter disse når jeg nå leter etter ett systemvåpen. Jeg er vel så kjedelig at jeg ønsker noe som er utprøvd av andre i Norge, som har akkurat de funksjonene jeg ønsker osv. Jeg er av de som ikke har noe følelsesmessig forhold til våpen. Så funksjon kommer på plass 1, 2 og 3. Det må fungere, holde treffpunkt selv om jeg har skutt løpet varmt osv. Helst ikke for pent, det må tåle bruksmerker :-)

 

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Krieghoff semprio er jo en dødskul jaktbørse, men dette her; http://m.klikk.no/produkthjemmesider/vi ... 291000.ece" target="_blank" target="_blank" target="_blank er spikeren i kista for min del. Presisjonsproblemer er det det stopper i hos meg.

 

Har du sett på datoen til selve testen? Det har vært i 2008! Det er 6 år siden og de såkalte barndoms sykdommer har blitt korrigert for lenge siden.

 

Hvis jeg tenker på alt som har blitt skrevet vedr. R93 og dens sikkerhetsproblemer skulle aldri en har kjøpt denne ...

Link to comment
Share on other sites

Semprio er bare løp og kjøp.

 

Har aldri hatt fingre rundt lignende våpen.

 

Har klinket noen hundre skudd med en i 30-06. Topp presisjon med det i særklasse beste avtrekket jeg har prøvd. Et Timney avtrekk på en rem 700 jeg har får meg til å i bli i skikkelig dårlig humør etter å ha skutt med Semprio.

 

Oppspenner og ekte "take down"

 

Paal.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man kan få stor lyst på en slik! :D To år siden hadde jeg fått mulighet til å skyte med en Semprio i 270W på banen (Tyskland), og resultatet har vært skikkelig bra, <20mm 5 skudd/100m. Semprio er i første øyeblikket litt uvant pga. inline- repetering, men en venner seg fort til dette. Supert avtrekker som nevnt tidligere, rask omlading som bare det og en typisk Krieghoff - kvalitetsfølelse. Semprio med sine utmerkete take - down egenskaper er perfekt til f. eks. jaktreiser. Må være ypperlig med en kombinasjon av 8x57IS for det "normale", 7mmRM (8x68S mangler så lenge :() for lengre distanser, og kanskje 375 Ruger for det "grove". Lekker sammenstilling synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Har også en Semprio cal 30-06.kjøpte den for noen år siden da jakt og friluft solgte dem for 12000 kr.Er man ute etter et våpen for rask omladning og ikke vil ha halvauto så er dette første valg.Jeg har også Blaser r93 og Sauer 303 så har noe å sammenligne med.Omladnings sekvensen er veldig naturlig på Semprioen, skifter ikke grep.Med 180 gr Scirrocco har jeg 3 skudds samlinger på 20-25 mm på hundre meter.Semprioen er også veldig fin og reise med, demonteres på 15 sekunder, og sluttstykke hodet demonteres uten verktøy.Sluttstykkehodet kan da som vital del oppbevares enkelt i lommeboka.Er egentlig forundret over at ikke flere har denne børsa.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å repetere liggende bu bare vrir litt på kroppen og utfører bevegelsen med fremskjefte fremover.

 

Tofot kan du godt bruke men den må henge i lufta når du repeterer.

 

Har du prøvd en pumpehagle på rypejakt om vinteren på ski med staver i henda? Ikke alltid like enkelt å repetere da :D

BLir litt sånn med Semprio. Begrensninger som en pumpehagle.

 

Semprio er veli ikke børsa jeg hadde valgt til blink skyting eller langhold men til praktisk jakt derimot..........

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...