Jump to content

Militærhistorisk interesse?


Skvalpeskjær

Recommended Posts

På et av mine favorittnettsteder "Forgotten Wepons" har det akkurat blitt lagt ut en billedserie av gamle sidevognsmotorsykkler med fastmonterte våpen. Disse varierer fra Thompson maskinpistol til en 20mm Madsen. Men så til det interessante, bildet av en zundapp 750 (tror jeg) påmontert en MG 34. På sidevognen er det tydelig en stilisert tegning av et vikingskip med påskriften "Norge". Kan dette ha vært fra Divisjon "Nordland" eller "Wiking" ? Eller bare en tysk soldat utstasjonert i Norge?

Skulle forresten likt å se denne 20mm Madsen avfyrt fra sidevogna (noe jeg ikke tror var meningen!).

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg heldigvis ikke det er riktig slik i disse tilfellene. Det virker mer som det er bilder og patenttegninger fra diverse museum.

Når det gjelder Hagens automatgevær er det bare bilder fra en slags instruksjonsmanual som var medsendt ved fransk militærutprøving.

Jeg bare elsker å se konstruksjoner fra gamle dager da en bare ikke visste bedre. Da ingen på internett umiddelbart kunne fortelle deg at dette var helt feil. Fra den helt enkle Hino Komuro "blow forward" pistolen til den overkompliserte Dardick-revolveren som krevde triangelformede plasthylser for å fungere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...