Jump to content

Noen med QL som kan hjelpe?


Couger79

Recommended Posts

Hei.

Er rimelig fersk innen lading og har kjøpt inn 6,5 x55 Nosler CC 123 grains kuler. Planen er å lade disse med VV N150 krutt, Norma hylser og Federal 210 tennhetter.

Ble anbefalt å bruke ladedata for Lapua Scenar 120 grain, men her oppgir de en COL på 80 mm. Dette blir altfor langt med disse kulene som har 5,7 mm Boat tail og en totallengde på 30,3 mm. Derfor har jeg brukt lengden Nosler selv anbefaler på 76,8 mm ilag med kruttmengden Lapua anbefaler til Scenar.

 

Ladet opp 5 skudd per 0,5 grain fra 35-38 grain. Alle ladningene sotet hele hylsen. Etter mine beregninger gir lengden Nosler anbefaler en settedybde på bare 2,7 mm. (Litt rart at de oppgir samme COL til 140 grains versjonen av samme kulen). Vurdere derfor på å lade noen serier med en kulediameter i settedybde, noe som vil gi en COL på 73 mm. Og lurer dermed på om jeg kan starte på 35 grain krutt da også, eller om dette vil bli for mye.

 

Hadde noen giddet og sjekke denne kombinasjonen i QL? Skal skytes i en Blaser R93 med 57 cm løp.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Mindre COL øker friflukta. Uten å ha erfaring med 6,5x55 ser jeg tendensen til at hastighet synker/ trykket blir lavere med standard settedybde ift å sette kula lenger ut. (ikke til 0).

Går det an å legge inn friflukt I QL? Den kan ha merkbar påvirkning på trykket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...