Jump to content

S&W mod 19-3 har for meg uforklarlig stor spredning. Hjelp!


Recommended Posts

Jeg har en gammel S&W mod 19-3 som har ligget i skapet i mange år fordi den sprer altfor mye. Det er ikke skytteren denne gangen.

Uansett hvilken ladning så er det for stor spredning, men noe mindre med 357Mag patroner enn 38. HAr skutt med samme modell lånt fra en venn med godt resultat.

 

Den ble sendt til Askim til en S&W spesialist so nå dessverre er gått bort. Han sa at timingen er helt perfekt, konen var riktig og kunne ikke finne noe feil. Siktene sitter fast og virker som de skal.

Jeg tok den frem i dag for å prøve å finne noe som kunne forårsake spredningen og tok endel målinger.

 

Løpet måler .357 "

Tønnens kamre liger noe i underkant av .358 dvs .3578 til .35795". Antall sifre er selvsagt for mange men tok dem med for å indikere at det er repeterbare målinger. Toleransen på det digitale mikrometeret må jo også taes i betraktning.

 

Jeg kjenner for lite til hva som er riktige mål og om hva som påvirker presisjonen på en revolver.

Her vil jeg sette stoooor pris på gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Bul i pipa? En dobbel ladning vil kunne gjøre såpass skade at ved vanlige ladninger sprer det fra 10-50 cm på 25m mens med hardere ladning vil spre noe mindre. Opplevd dette selv på en 586 jeg kjøpte for en tid siden, byttet pipe og problem løst :)

 

Ellers ville jeg sjekket at den var pusset rent i løpet, dobbelsjekk for bly avleiring eller kobber. Det kan se pent ut selv om det ikke er 100%.

 

K.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at ikke baksiktet flytter seg under rekyl? Da burde selvsagt problemet vært verre og ikke bedre med magnum, men har selv opplevd at børsa plutselig sprer som en hagle, og så var det en skrue på siktet som var løs. Siktet ditt kan ha tatt langperm. Et nytt koster ikke allverden, ihvertfall ikke originalsiktet. Sjekk at baksiktebladet sitter fast.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...