Jump to content

Cold Bore/Kaldt løp - Merkel Helix vs Blaser R93/8


jaktplussfiske

Recommended Posts

Hei, kan de som vet noe om kald løps egenskapene til Merkel Helix og Blaser gi litt tilbakemeldinger her?

 

Jeg er i markedet for en systemrifle etterhvert, og ønsker en med gode kald løps egenskaper i tillegg til presisjon, det vil si mest mulig likt treffpunkt med kaldt løp som med varmt. Har ikke prøvd noen av riflene selv, men har forstått på flere at Blaser har gode egenskaper i så måte, og treffer med kaldt løp uten å stille spesifikt for det.

 

Setter pris på innspill på andre systemrifler enn disse 2 også, men rettrekker er vel det jeg foreløpig har landet på, men hvilken...?

Link to comment
Share on other sites

Har en Helix stående i skapet her, har skutt den varm ved flere anledninger uten at det har endret seg noe her, annet enn at skytteren til slutt går tom for konsentrasjon. Har ingenting å utsette på presisjonen til denne rifla, så langt veldig imponert. Men denne rifla er nok ikke helt stuevarm her til lands enda, men i Sverige har det blitt en del av disse.

Link to comment
Share on other sites

Har du testet noe med førsteskuddet?, såkalt kald løps skudd, og sett om det treffer likt som resten av skuddene. Eller har du litt forskjellig treffpunkt fra første skudd til nr 2/3? Det vises best på hold over 200m, da man lettere ser avviket.

 

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er nok mulig. Jeg vet egentlig ikke hva som påvirker når treffpunktet er forskjellig fra førsteskuddet til de neste. Det jeg har lest som andre mener, er spenninger i løpet.

 

Det eneste jeg kan vise til er en Howa 1500 i 22-250, og med en type kule/krutt går første skuddet 4 knepp over på 230m, mens resten da samler godt.

 

En annen kule/krutt type går 2 knepp under på første skuddet.

 

Treffpunkt over/under variasjon kommer nok av hvor i svingningene kulen forlater løpet.

 

Så det jeg er ute etter er brulererfaringer fra systemvåpen, spesielt Merkel Helix/Blaser R93. Oppleves de som spesielt bedre når det gjelder samme treffpunkt på førsteskudd?

 

For elgjakt opptil 100m betyr det nok lite, men på f.eks seljakt er det greit med minimal treffpunkt forandring mellom kaldt/varmt løp. Det er også ønskelig med ett våpen som er lett å dele og ta med på f.eks fly. Eller i sekken på fjellrypejakt.

 

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sikkert greit å teste, men det er som Jeffrey sier, det du isåfall tester er det løpet som står i børsa, ikke våpenet. Eneste våpen jeg har hørt om (og hatt) som var mer utsatt for avvik på første skuddet er zc 452 Varimint. Jeg har aldri hørt om "kaldt løp avvik" på noen systemrifler, og uten å fornærme noen, så kan man ikke eventuellt fastslå dette ved å dra på banen å teste en kveld... Er du sikker på at det er første skuddet som drar ut på 22-250 din? Høres ut som min 6,5-06 når løpet var oppbrukt ( etter kun 1500 skudd...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt sikker ja. Bekreftet det gjentatte ganger. Testet det 2 ganger daglig over 5-6 dager i april som var. Varmskutt løp har gode samlinger, og løpet er neppe utskutt. Tipper mellom 6-800 skudd gjennom det.

Er forsåvidt enig i både at antall tester bør være flere enn 1, og at det er løpet som testes. Men en trend ser det ut til å være med Blaser sine løp, om alle løpene deres er slik vet jeg ikke. For andre fabrikanter/løp har jeg ikke klart i finne noe info.

 

Derfor jeg spør etter andres erfaringer her.

 

Sent fra min GT-N8010 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på løp, men om enkelte fabrikanter/løsninger er bedre enn andre, så er ihvertfall jeg interessert i det. Så lenge skytter/rifle fungerer så godt at ett mønster oppstår, på kaldt/varmt løp, så er vel ikke rekylopptak problemet. Isåfall er det konsekvent ;-) Jeg har skutt med rifle i ca 30 år til nå. Vinden er vel mitt største handicap. Nr 2 er vel petimeteret i meg. Så neste rifle blir systemrifle pga 'garderoben'. Og da prøver jeg å finne den som jeg kan tenkes å bli mest fornøyd med.

 

Foreløpig står valget mellom Merkel Helix/Blaser R93. Men det er ikke skrevet i stein. Minimal treffpunktforandring mellom kaldt og varmt løp står høyt oppe på listen over egenskaper jeg vil trives med. Tar selvfølgelig andres erfaringer for det de er, nemlig andres erfaringer. Men de vil forhåpentligvis indikere noe som hjelper meg på vei. Vi får se, kanskje blir jeg bare mer usikker :-)

 

Using tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...