Jump to content

1 type krutt - 2 kuler (trening/jakt)


NRB89

Recommended Posts

Har ei tikka t3 lite i 3006 som jeg skal begynne å lade til. Jeg er ute etter at det skal være "lettest mulig og minst mulig styr". Jeg skal bruke 1 type krutt og har tenkt å bruke N15.

 

1 kule til papp og 1 kule til vilt. :D Men jeg er ute etter 2 kuler som går så likt som mulig. Det jeg da her sett for meg er Nosler Custom Competition 168/190 grs til trening og Nosler AccuBond / Ballistic tip til jakt (dersom de vil gå likt).

 

Er som sagt ute etter å kunne bruke samme ladning, men bare bytte kule og slippe å matte *tilpasse* ladning og instillinger på dier noe særlig. Har dere tips/erfaringer på hvilke 2 kuler jeg bør gå for?

 

Bør jeg gå for 168 grs eller 190grs Nosler CC til trening? Ser noen som sier det er lettest å få bedre presisjon med 168 grs kula i kal 30, og så får en 168 grs i ballistic tip. Er jo kun en hundrelapp i forskjell på et kvantumkjøp av disse kulene :winke1:

 

Håper på innspill, og kom gjerne med *ladninger/ladetips* om det er noen som har brukt denne comboen før :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd kula selv på jakt? Vet at andre match-kuler fragmenterer godt ved treff. Men så hører man jo gjerne om de "enkelte" gangene kula ikke ekspanderer/fragmenterer.... Blir jo uansett ikke så voldsomt mange jaktskudd en lader i løpet av et år. Vil bare ha en kule som går likt med CC-kula.

 

Virker som 168 grs er mest aktuell mtp å finne en jaktkule med lik vekt som går likt?

 

 

Kom gjerne med tips til annet krutt som evt. egner seg bedre. Er bare det at jeg har en del N15 liggende, og bruker det til 6,5x55 :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme kriterier som deg da jeg kjøpte 308w for ikke lenge siden. Endte på Nosler CC 155 grs og Hornady Interbond 165 grs. Likt antall grs N-150 ga samme treffpunkt og meget god presisjon. Klarte ikke dy meg så jeg prøvde også massive GMX 165 grs, gikk likt den også! Hadde tidligere 30-06 og brukte N-150 med gode erfaringer, slet likevel med noe forskjellig treffpunkt med forskjellige kuler der. Hva gjelder bruk av CC på små predatorer har jeg dårlig erfaring med. Kula river godt, så hvis målet er at kråke og rev skal se jævligst mulig ut er det bare å kjøre på, ellers har jeg bedre erfaring med v-max og ballistic tip. Viltet blir veldig dødt, men ikke fullt så matraktert...

Link to comment
Share on other sites

Er det forskjell i hvor tykk mantelen er på 168 cc vs 190 cc? Eller er det bare den økte hastigheten ved 168 cc som gjør den så ekspansjonsvillig?

 

Klarer ikke helt bestemme meg for hvilken kulevekt jeg skal gå for. Heller mest mot 168grs da en kan få litt mer fart på kula. Hva ville dere gått for? Jeg spør fordi jeg kommer til å kjøpe et parti på 1000 kuler fra jaktdepoet (1,89 per stk) :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...