Jump to content

Tyske geværkuler


Agent008

Recommended Posts

Hei igjen.

På funnplassen fant jeg mange kuler av typen til venstre.

Dette er en plass der fanger ble henrettet med maskingevær.

Fant bare den ene av typen til høyre.

Er det utelukket at denne kulen er fra våpen som ble brukt av Tyskere under krigen?

 

Agent 008

Link to comment
Share on other sites

normal_IMG_3184.JPG

For å illustrere litt (i skrivende stund og helligdag er været litt for fint for dette.)

 

#1: 7,62x63 Winchester produsert 1943. L:28,12mm. Ø:7,82mm.

#2: 7,62x63 Raufoss produsert 1955. L:28,57mm. Ø:7,82mm.

#3: 303 Brit. Engelsk produsert 1943. L:32,68mm. Ø:7,88mm.

#4: 7,92x57 Tysk produsert 1940. L:34,99mm. Ø:8,21mm.

#5: 7,92x57 Tysk produsert 1939. L:37,14mm. Ø:8.20mm.

#6: 7,62x54R Produsert i Østeuropa land? L:28,49mm. Ø:7,88mm.

NB. Jeg har sett litt ulike varianter fra alle nevnte kalibere her, men disse eksemplene er nokså gjennomgånde. En kule vil også endre mål ved å ha passert gjennom et løp og truffet noe (en voll o.l.) og ikke minst langvarig korrosjon.

 

Så var det en ting til, av samtlige kuler her så er det bare de tyske som som sitter fast på en magnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ut fra bildet tror jeg ikke at det dreier seg om tyske prosjektiler i 8x57IS fra WWII, fordi alle tyske gevær- mg - kuler har vært formet etter den målgivende kula fra 1935 den såkalte Ss 35 med "Torpedoheck" (boattail). Her er det hverken boattail synlig og formen er rett og slett ikke oval (ogive).

Link to comment
Share on other sites

Jeg utelukker ikke at kulen til venstre i bilde til trådstarteren kan være tysk. Legg merke til den omfattende korrosjonen mot 7,62 kula til høyre. De har sikkert ikke ligget like lenge på den samme plassen, men likevel. Tyskerne hadde mye rar legering i sine komponenter, mindre edle metaller. Mye av de tyske kulene (de fleste jeg har) hugger godt tak i en magnet.

Jeg tror holdbarheten til slike kuler i jordsmon er dårligere enn kuler i edlere legeringer.

Selv om formen har blitt utydelig så er det en viss antydning til boattail på kulen til venstre?

Link to comment
Share on other sites

Hadde kulene ligget like lenge ville nok den til høyre sett nesten like fin ut, poenget er at kuler i edlere metaller holder seg bedre mot korrrosjon. Tyskerne hadde mer jern i legeringene sine. Jeg er sikker på at kulen til venstre er en 7,92 som du søker etter. Magneten bekrefter en typisk tysk kule, ikke bare det, jeg har Kragpatroner fra 20tallet som også er blandet inn med andre metaller, henger godt på magneten.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Tom K, tyskerne brukte stålmantel. Det hadde også den særnorske 7,92x61 som du nevner, jeg har en slik i min samling, også den svenske 7,92x63. Alle disse har stålmantel. det er forøvrig mange andre prosjektiler som har det. Eks mange av de tyske RWS kulene og Norma Alaska og silverbliks m/plasttupp m.flere.

Nils Kvale som tidligere var sjef for ballistisk laboratorium i Åmotfors/Norma beskriver produksjonen av stålmantel som følgende:

Et stykke seigt mykt stål valses ut under sterk varme til en tykkelse på 1-1,5mm. Deretter tilsettes et pletteringsmateriale på 5% av ståltykkelsen på begge sider. Pletteringen bakes sammen under sterk varme og valsing til et homogent materiale. Pletteringen er nødvendig for ikke at kulen skal ruste og for at kulen skal smøre i løpet, (ikke stål mot stål). 5% plettering -90% stål -5% plettering. Varmevalsingen forhindret at pletteringen avskaler. Uansett så tror jeg at slike kuler ruster lettere under tiden i jordsmon. Dette ser man typisk hvis man roter etter kuler i en voll.

Jeg har ikke tatt ut kulen til min norske 7,92x61 for å sjekke målene, jeg har bare en. Teoretisk kan trådstarteren ha funnet en slik kule, men nå kjenner ikke vi plassens historie.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også en Hylse i 8x61 jeg har funnet i restene av en skyttergrav på Spydebergsiden ved Fossum bro, jeg har også et norsk prosjektil funnet på Askimsiden der tyskerne ble peppret av norske Colt mitraliøser, begge er dessverre ganske tæret etter å ha ligget i bakken siden April 1940 ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...