Jump to content

Hvilken lakkfjerner?


gammeljegern

Recommended Posts

Hei, har en edeltrestokk (tror det er det, stokken står på en Marlin leveraction) som en gang har blitt lakkert, ønsker å få bort lakken og få tillbake den org oljebehandlingen stokken hadde som ny.

Noen som vet hvilken lakkfjerner jeg skal bruke uten å ødelegge treverket og som ikke fører til missfarging når stokken skal oljes opp igjen.

Takknemlig for gode råd fra noen som vet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ett lignende problem på 80-tallet.

Ett salongbord med ødelagt lakk.

Jeg brukte en båndsliper med fine korn.

Det tok sin tid.

Jeg solgte det som det det var - brukt edeltre.

 

Jeg har ingen tro på at lakkfjerner ikke sender en liten del av lakken lenger inn i treverket.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

CRC Pakningsfjerner er fin til slikt. Jeg ser ingen tegn til at noe har trukket inn i treverket på de tre stokkene jeg har brukt det på. Spray på rikelig, la virke, og skyll av med vann og oppvaskbørste. Gjenta om nødvendig. En lakk var helt uberørt, mulig det var en epoxy-basert lakk på den Winchesteren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en vanlig "lakk og malingsfjerner", for mange år siden. (Husker ikke navnet, men det er mange på markedet) Det "kokte" opp lakken. Måtte gjenta prosessen noen ganger, men det fungerte fint. Siste rest tok jeg med sandpapir, det skulle jeg bruke likevel, i forbindelse med "vannbeising". Jeg vannveiset som annbefalt en 7 -8 ganger, til alt var glatt med fuktig tre.

 

Håper du har demontert alt metall, på stokk og fortre. Og så må du finne en vannbeis som passer. Helst skulle du hatt tilsvarende tre, for å teste farge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen tro på at lakkfjerner ikke sender en liten del av lakken lenger inn i treverket.

 

Mvh

Jim114

Lakkfjerner sender, eller trykker IKKE lakk lenger inn i treverket! Dette er spesialmiddel, utviklet nettopp for dette formålet.

Link to comment
Share on other sites

Den du ska bruke heter duxola, og skaff en gammeldags neglebørste. Gjør kort prosess på lakken, kan hemde du trenger to påføringer.

 

Til meg så hang lakken veldig godt fast i "endeveden" på nettskjæringa, løste det med forsiktig bruk av nålfil fra biltema

Link to comment
Share on other sites

Fjerna lakken på R700 min for noen år siden, ble lært av børsemaker at man kunne bruke varmepistol så den sprekker opp og så skrape av.

Lukter møkk, men funker vis man tar seg tid.

Tror det vil ødelege mye sand papir vis du skal bare pusse det vekk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...