Jump to content

Go'ladninga har sviktet?


porkpicker

Recommended Posts

Heisann. Jeg har hatt en go'ladning i .223, fine samlinger på 15-22mm i vinter. Kruttet er norma 200, kulene har vært 50grs berger varmint og 52grs vmax hornady. Kruttmengder har vært 24grs. Men dro noen skudd i varmen i dag, og da gikk disse til høyre og med spredning som ikke kan brukes på småvilt.. Noen her som kan gi en pekepinn på om dette kan skyldes temp endring, eller hva dere ville mistenkt som feil? Evt så har jeg noe cfe krutt også. Noen som har en pekepinn på en hyggelig ladning med dette kruttet? Børsa er CZ527 med 1:12 twist.. På forhånd takk..

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare med Bergern, og har hatt dempere på. Vanskelig for å tro at det kan ha skjedd noe med kroningen. Skal dra noen skudd med RWS softpoint og geco som begge er fabrikkammo, men det får jeg ikke gjort i dag. Han som var med har en Howa, og der gikk min hjemmelada helt fint. Gir nesten den jævlig børsa opp jeg.. Sikkert jeg som gjør noe feil. Men hjemmelada .308 cfe 48grs med sst og interbond 165grs var hull i hull idag, 25 skudd satt innafor 35mm med slark i stokken..

Link to comment
Share on other sites

Våpent sjekket, kikkert sjekket, demper sjekket.... Bedding, nope.. Men ville forundre meg om det skulle bli en treffpunktsendring så brått av dette. Eneste jeg har grublet over er at jeg har skutt en del ttsx for å finne rett ladning på den i mellomtiden. Er det noen risiko for at jeg har herja løpet med disse ladningene? Ville også undret meg, da ttsx nå går bra.. Får prøve litt fabrikk RWS i morgen..

Link to comment
Share on other sites

Javel sjef.... Skal pusse hardt og godt... Er jo ikke mange skudda siden sist men.. Kan det være tøffere avleiringer av homogent? I såfall går resten av ttsx i arkivet, for det ville være for dumt å veksle mellom disse når presisjon var så god før disse metallklumpene pløye igjennom.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har mye kobber i pipa vil hastigheten øke sammen med trykket og da kan presisjonen endre seg.

Fjern kobber. Dersom du får ut alt kobber må du kanskje skyte 10-30 skudd igjen for å bygge opp normalt med kobber før presisjonen er tilbake.

Mange som får ny 223 og skyter noen innbrekkingskudd for så å prøve å finne godladningen.

Uten hell. De får den ikke til å gå med noe. Så etter 50-60 skudd kanskje enda mer, så begynner plutselig rifla å samle bra. Det har med kobberoppbygging i løpet å gjøre.

Sikkert ikke slik for alle 223 men de kan vist være kilne i starten.

Link to comment
Share on other sites

Vel... Irritasjonsmoment tok overhånd.. Dro ned med 5stk RWS, 5stk ttsx og 5stk geco. 20mm samling på ttsx og RWS, geco 38mm.. Ergo i mitt enkle hodet var det halve grainet jeg vippe opp i vinter over Max var vinter ladning, og søket etter sommerladningen må starte på nytt..

Ladning ttsx er 20,5grs på 50grs kule, fortsatt norma 200 krutt..

Link to comment
Share on other sites

Norma sine krutt(ikke skytterlags krutt), er uhyre lik fra lot, til lot. Men variasjon kan forekomme.

Kan nok være vinterladningen, som blir litt heit på sommeren. Ahemmm. Det dær, har jeg prøvd.

Hvordan ser tennhettene dine ut på sommerladningene(i forhold til vinter)?

Tror du er på rett vei. Mange av oss, som har klødd seg både hær og dær. Før lyset gikk opp.......

Link to comment
Share on other sites

Ingen trykktegn å se, eller kjenne.. Men da jeg fikk oppskriften var den på 23,5grs, og kaldt. Da var det litt spredning, som det ble økt til 24grs altså 0,5 over Max... Men fikk hull i hull og var en blid og fornøyd fyr.. Skal prøve å sakte gå nedover tabellen igjen.. Problemet er at jeg ikke har mer vmax eller berger igjen. Får finne ei anna kule til reven i juli.. Må jo ha ei god varmintkule for fine temeraturer også.. Enten har jeg ei børse for salg hvert øyeblikk, eller så finner jeg sommerladninga..

Link to comment
Share on other sites

24 grs N200 bak en 50grs kule er en rimlig saftig ladning. Jeg brukte akkurat den ladningen selv en stund. Presisjonen var ok og farten høy. 1040m/s i sommertemp. Men enkelte av hylsene "klebet" en del så trykket var nok i overkant. Det kan være noe av probleme ditt. Jeg gjekk over til V140 og fylte hylsa (28grs). Presisjonen ble fenomenal og farten låg rett over 1000m/s. Men de var veldig arbeidsomme å lade.

 

Ser du har CFE 223, det skal jo fungere meget bra i 223Rem. Jeg har noen patroner liggende klar til testing med 50grs kuler og 27grs ladning. Kan komme tilbake med rapport på den.

Link to comment
Share on other sites

20mm er jo ikke dårlig samling. Er du sikker på at børsa er laget for så mye mindre?

 

Dersom du har ladet 223 til over maks, så har du holdt deg i et nokså høyt trykknivå. Det vil gi bivirkninger i form av fastbrent karbon, og flere ting.

 

Det jeg ville prøvd er å pusse meget grundig, spesielt med fokus på å få ut fastbrent karbon/kruttslam i den første delen av løpet foran kammeret. Om du pusser med noe (VFG pussepropper) som du dra fram og tilbake så vil jeg tro at du du finner at det er grovt og tregt å pusse der. Mantel kan jo også ha bygd seg opp om du har et røft løp, eller har skutt mye. I de hastighetene er jo mantling et større problem enn det er for oss andre i 8-900m/s også.

 

Bronsebørste, et pass per skudd som er skutt siden sist kan være en tommelfingerregel, men også å pusse med f.eks. JB-pasta i den bakerste tredjedelen kan bidra til forbedringer. Puss til det er rent.

Diverse løsemidler er jo til god hjelp selvsagt, men sjelden en løsning alene.

 

Når slike ting er gått så langt at presisjonen går helt fløyten kan det være vanskelig å rette opp igjen, det er en av grunnene til at jeg stort sett pusser løp "helt rene" for hver 100-200 skudd, og pusser etter hver økt uansett.

Kroningen kan være problemet også, og dersom ikke puss hjelper kan kroning og ny kamring en tomme eller to lenger inn være det som gir løpet 1000 skudd til, eller så.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Super xx, fint om du gir et referat når du har funnet din go'ladning med cfe, så skal jeg gi referat når jeg får plundra litt. Har div krutt stående..

 

67' takker for info og tanker.. Var tilfeldig at valget ble norma200 og denne farta.. En som har laaang fartstid anbefalte denne, og den funka gromt på vintren. Får prøve å finne sommerladninga nå.. Har noe xbr8 etterellerannet stående, noe reloader 7 og cfe. Men er det noen som har kjennskap tilcz527 og om de generelt er kresne på ammo? Som sagt går RWS 55grs fabrikk helt greit, men liker ikke fed eagle eller geco. For såvidt ikke fiocchi heller.. Norma 62grs går også helt fint. Har pussa ganske så grundig, og den samler jo noen typer..

Link to comment
Share on other sites

Har. Idag prøvd div krutt og ladninger med ncc 52grs.. Cfe, norma 200, xbr8???..

Best fungerte 200kruttet med 23grs ladning, samling på 20mm skutt på 120meter. Hastigheten ble 911ms.. Cfe mener det var 26,5grs ga 950ms og 50mm.. Xbr husker jeg ikke helt hastighet, men samlet på beste ladning ca50mm den også. Ser ut til at min CZ liker lavere hastigheter. Tidligere nevnte vmax med 24grs n200 ga 970+ i hastigheter og berømmelige spredning.

Skal forske mer på lavere hastigheter.. RWS fabrikk 55grs lå forresten på 930/940 og samlet med varm pipe og lett oppgitt skytter 38mm.. Gikk høyere enn ncc av en eller annen grunn.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vell komme med en oppdattering når jeg hadde prøvd CFE 223 i 223 Rem. Og nå har jeg testet litt.

Kule: Barns verminator 50grs

Hylse: Winchester

Col: 55,5mm

Avstand 100m, skutt med tofot uten bakstøtte, 3-skuddsserier.

27grs CFE 223, fart 945-960m/s, samling på melllom 12 og 24mm.

28grs CFE 223, fart 980-1036m/s (høy ES), samlinger på mellom 13 og 18mm

28,4grs CFE 223, fart 1030-1040m/s, samlinger mellom 10 og 16mm. Også teste på 206m, 4 skuddsserier på 25mm. Dette er en ganske kvass ladning!!

 

Denne kula ladet med CFE 223 går bedre en jeg klarer å skyte. Men det var rimelig høy ES på de "slappeste" ladningene. Dette stabiliserte seg mer på 28,4grs ladning. Presisjonsmessing er nok alle tre rimelig like. CFE kruttet er supert å jobbe med. Man får helt nøyaktige ladninger direkte fra kruttmålet. Det lugger aldri! Det er et problem med CFE, jeg har aldri brukt et krutt som legger igjen så mye dritt i løpet!! Vanligvis er løpspuss i 223Rem ladet med "vanlig" krutt (N200, N130) rimelig enkle greier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...