Jump to content

Kan jeg bruke "feil" kule?


JohnUlv

Recommended Posts

Heia! Jeg skal lade til en Marlin 336 i .30-30, og ved en feil klarte jeg å bestille Hornady FTX beregnet for Marlin ekspress, framfor de som passer i .30-30. Nå er det sånn at disse to kulene er helt like i vekt og diameter - forskjellen ligger i hvor krymperilla er plassert. Den står ganske langt fram på kula til .30-30.

 

I 30-30 skal kula plasseres ganske dypt, noe som gir godt hold, og jeg tror derfor ikke jeg er avhengig av å krympe i utgangspunktet (jeg gjør ikke det på andre .30-30-kuler). Derfor vurderer jeg å bare lade dem opp og trøkke dem ned i hylsa så langt som nødvendig, uten hensyn til krymperilla. Noen synspunkter på det?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Kan du egentlig forvente at denne kula expanderer i .30-30 hastighet? - .308 Marlin Express er vel en kraftigere patron så man kan vel anta at kuler designet for denne også er av mer solid konstruksjon (kanskje), og at det IKKE bare er plasseringen av krymperillen som skiller ??

 

Uansett mener jeg at det å utelate å crimpe kuler for .30-30 (el andre) som skal brukes i rør-magasin(så som i din Marlin 336) er en dårlig ide uansett,..- kan jo lade 1+1 men...

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det med hastighet og ekspansjon har jeg egentlig ikke tenkt på, men det spiller ikke så stor rolle. Tanken er å bruke det på blink, eventuelt en gås eller to om anledningen byr seg. Egentlig ville jeg sendt kulene tilbake, men siden jeg allerede hadde ladet opp noen patroner før jeg oppdaget tabben, så var på en måte den båten gått. Men dersom noen vil bytte dem til seg, så er det bare åt a kontakt på PM.

Link to comment
Share on other sites

Derfor vurderer jeg å bare lade dem opp og trøkke dem ned i hylsa så langt som nødvendig, uten hensyn til krymperilla. Noen synspunkter på det?

 

I et rørmagasin risikerer du at kulene dunkes litt lenger inn i hylsen for hvert skudd. Det vil øke trykket i patronene og endre treffpunktet. Bruk heller krymperillen du :wink: Hvis patronen holder seg innenfor lengden for å få den opp med patronheisen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er klar over hensikten med å krympe i rørmagasin. Men bruker jeg disse kulene, så vil krymperilla ende godt nedenfor hylsemunnen, tre-fire mm, om jeg husker rett. Det er da spørsmålet om det likevel er godt nok hold på kula melder seg. Men jeg tror ikke jeg gidder å sjanse på dette, så kanskje jeg bare lader en og en, eventuelt dropper prosjektet og kvitter meg med kulene.

Link to comment
Share on other sites

Lee, har en spec Die for crimp på kuler som også mangler krymperille,.. "Lee Factory Crimp Die", (eller noe sånt),- virker som det er en del som bruker og liker den,... jeg personlig synes at den "ødelegger" hylsene for mye og er ingen "fan" av,.. men det er en mulighet å få brukt kulene med hjelp av denne.- Eller som jeg skrev tidligere... bare en i kammer + en i magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...