Jump to content

Ny hund.. Hva?


Akanozze

Recommended Posts

Kjærsten min og jeg er to friluftsglade mennesker, og vi er ekstremt ivrige jegere. Vi har hatt hver vår hund inntil nylig, da kjæresten min måtte avlive sin 6 mnd gamle malamute på grunn av polynevropati, en sykdom som sørger for at hunden til slutt blir lam. Etter å ha sendt blodprøver til Tyskland og Danmark fikk vi konstatert at valpen hadde det dominante genet til sykdommen, og siden legen mente at hunden hadde så sterke symptomer valgte vi å la henne gå over til andre siden, da hun også begynte å få smerter i bena.

 

Nå vil hun ha en ny hund, men en annen rase til et annet formål, malamuten var en trekkhund, nå vil hun ha en hund som kan jaktes med, men som er liten nok til å ligge i soverposen på vinteren. Jeg har en Østsibirsk Laika, så en hund som kan kombineres med den er viktig. Vi har sett for oss en hihund, som også kan brukes på rådyr da vi har gode rådyrterreng til disp.

 

Noen som har forslag til rase? Vi har vært innom Jack russell terrier og Parson russell terrier, men hvordan er disse på rådyrjakt?

 

Vi tror ikke at vi jakter nok til å ha en TJT, dessuten har vi daglig omgang med små barn, og har hørt litt ymse om TJT.

 

Alle innspill mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

En strihåret dachs blir adri feil. Du skal lete lenge etter hunder med større personlighet, enn en strihår.

Vil prege ditt liv så lenge du er heldig å eie en. Manipulerende..ja :) . Jakter alt. Ofte en en manns hund, går i krigen, og døden med deg. Stort mot, og store baller.

Hjemme, rolig. Trives under, nær ovnen. Vil bruke all sin sjarm når den vil ut å pisse.

Glemte jeg å si at de er manipulerende :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg låner naboens tjt.. For et sjarmerende vesen. Alltid glad, og klar for tur. Han har to unger, ei på 7 og ei på 4. Selv har jeg tre jenter på 16, 6 og 2. Kun kos og lek, null problem. Han er hundre prosent jakthund, men koser seg i sofaen og elsker sosial omgang. Tror nok at du finner like store variasjoner her som i andre raser.. Har ikke fått skutt bambi for ham ennå, men sporer fint. Grevling og rev er erkefiender han gjerne presser ut av hiet. Mot, guts og iver er vel nøkkelord.. Ikke noe problem å ha som familiehund, og går fint med andre hunder.

Selv er jeg på leit etter en vorsteh av strihåra utgave. Så hvis noe som leser vet om et alternativ, send gjerne en pm..

Link to comment
Share on other sites

En strihåret dachs blir adri feil. Du skal lete lenge etter hunder med større personlighet, enn en strihår.

Vil prege ditt liv så lenge du er heldig å eie en. Manipulerende..ja :) . Jakter alt. Ofte en en manns hund, går i krigen, og døden med deg. Stort mot, og store baller.

Hjemme, rolig. Trives under, nær ovnen. Vil bruke all sin sjarm når den vil ut å pisse.

Glemte jeg å si at de er manipulerende :mrgreen:

 

Jeg støtter sterkt forslaget om strihåret dachs.

Knallbra til hijakt, ettersøk og losende på rev, hare, rådyr og hjort.

Og som Ruger sier, de er som oftest veldig rolig i huset og trives under/ved oven :)

 

Mine har alle hatt veldig bra gemytt og har gått veldig bra sammen med barn.

Jeg har holdt på med strihåret Dachs i 20 år og har hatt en del av dem i huset gjennom de årene :)

På det meste har jeg hatt 4 voksne/unghunder samtidig med 2 små barn og det har gått knallbra.

 

Jeg har også hatt Alaskan husky og Langhåret Vorsteh sammen med dachsene uten problemer.

I tillegg har jeg hatt en del andre raser i pensjon for andre hundeeiere sammen med dachsene mine. Også uten problemer av noe slag.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi vært i kontakt med en selger i Sverige med Jack Russell, en skikkelig ivrig jeger. Han har skutt flere rådyr og 125+ rev for moren, og flere rådyr og 80+ rev for faren. Begge har flere grevling på samvittigheten. Valpene er også anbefalt av SKK´s valpeformidling, så det blir en Jack Russell med veldig godt premierte og meritterte foreldre. Hvis det er stemning for det kan man godt oppdatere litt med bilder etterhvert. Ellers kommer det oppdateringer på http://www.utpaaturaldrisur.net/ .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...