Jump to content

Brno 601 kal 308 - 84 model


olel

Recommended Posts

Hei, har startet et lite prosjekt med min gamle brno 308 win. :D Holder på å lage til et skæfte og har lyst og skifte pipen også.

Hvilken pipe skal man kjøpe og hvor mye penge skal man ofre på en pipe, der er vel en grense for hvor bra det kan være, med utgangspunkt i et sådan våpen :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Skal du bytte pipe, må vel 358win være relevant?

Har sjøl gjort dette med meget gode erfaringer.

Kostet litt å få satt i ei LW-pipe og det var mye arbeid i å på den gamle, slitte stokken i den stand jeg ønsket. Men du verden for ei børse det blei! Og hvilket elgkaliber!

Veier 3000g rein, 3500 med Leupold vx 1-4 og 4000 med demperen montert. En fryd å gå med:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror løpet er slitt, har litt problem med å samle innen for en snusdåse, alt etter hva ammunisjon som jeg bruker. 110 gr. v.max samler veldig bra.

 

Er det enkelt å skifte kaliber når man skal skifte løp? Hadde egentlig tenkt å beholde kaliberet, men hvis det ikke er vanskelig det, er det selvfølgelig artig å leke litt med tanken på det. Kan 300 win mag. være aktuel?

Link to comment
Share on other sites

601 har kort låskasse - så du kan skifte til patroner som har tilsvarende lengde, dvs. er bygd på 308 W-konseptet. Du har slike som 260 Rem, 7 mm -08, 338 Federal og den nevnte 358 Win. For deg er det bare å velge kulediameter/flyveegenskaper.

 

Løpet kan være utskutt/rustent etc., men jeg har hatt flere 601'ere til "krisebehandling". I alle tilfellene viste det seg at ei provisorisk bedding med stålplast gjorde at presisjonen endret seg, fra spredning over hele svarten/hele skiva, til godt under 29 mm (1 MOA). Jeg vil derfor rå deg til å prøve med bedding først (skikkelig hvis du skal beholde skjeftet, improvisert ellers), før du dømmer pipa til død og fordervelse.

Link to comment
Share on other sites

Riflen er beddet, men skal få en bøssemager til og vurdere tilstanden til pipen innen jeg evt. får det demontert.

 

Hørtes litt spennende ut med nytt kaliber, jeg veit bare ikke heilt hva jeg skal velge, og ikke minst hvorfor? Har en Tikka rustfri T3 montert i trestokk kal. 308 win. Det kaliber syntes jeg egentlig er greit til mitt bruk.

 

Trur jeg skal forske litt på kaliber innen jeg bestemmer noe.

 

iøvrigt takk for gode svar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...