Jump to content

Rimelig sikte til jaktfelt?


ko-stens

Recommended Posts

Nå har jeg enda ikke fått våpentillatelsen på .222'en i boks, men når den dukker opp, blir det å gruble på sikte til jaktfeltskyting på den. Bruken blir jaktfelt, jegerklassen. Mener å ha fått med meg at man der kan bruke maks 12x forstørrelse, så da blir det å lete etter et sikte som kan passe, men da helst et rimelig et, siden andre ting kverker budsjette ganske solid.

 

Leupold VX2 4-12x40 er vel et greit valg, regner jeg med, men hva med Redfield 4-12x40 eller Leupold VXI 4-12x40? Kan disse være noe? Noe annet? Har både 1" og 30 mm ringer. Hva slags retikkel er kjekt å ha? Kan jo evt finsikte Finn.no etter noe brukbart brukt og.

 

Er så fersk som det er mulig å få blitt på dette området, og jeg har ingen ambisjoner om å bli verdensmester i noe som helst, så det å få skytetrening og oppleve noe annet enn ensomme turer til en avsides skytebane er mer min greie.

 

Selvsagt hadde det jo vært greit å kunne hatt et retikkel som også kan være høvelig på jakt, slik at det kan få flere bruksområder etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Conquest 6.5-20x50 på min Vixen. Ja; det ser stort ut, men retikkelet (mil-dot) er tynt og fint. Kan da skru opp for å se høla på trening og de stevnene som ikke taper fast forstørrelsen på 12x. Jeg er meget fornøyd med denne kikkerten, mye mer enn en Conquest HD5 3-15x42 jeg hadde en kort stund. Det eneste negative er at den er bittelitt kilen på øyeplasseringen.

Link to comment
Share on other sites

Her er min favoritt til jaktfelt i jaktklassen, spesielt der det er ei lett børse i utgangspunktet. http://www.leupold.com/hunting-shooting/scopes/fixed-power-riflescopes/fx-3-12x40mm-adj-obj-target/

 

Denne har fast 12x og veier så lite at du slipper ei børse som blir topptung. Det er ikke den billigste fra Leupold, men den har mange gode kvaliteter. Jeg har selv denne på en liten Vixen som jeg tenker å benytte til litt jaktfelt etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også ute etter et rimelig kikkertsikte til jaktfelt i jegerklassen. Prøvde en Leupold 4-12x40 og var egentlig godt fornøyd. Men det var helt til jeg prøvde Meopta sitt Meopro 4-12x50.

 

Optikken i denne overgår i mine øyne alt det andre jeg har prøvd i samme prisklasse (3-4000). Vant forresten nylig en test i Jeger eller jakt og fiske, husker ikke i farta. Jeg valgte BDC-retikkel som er et fint hårkors med kompensatore under, men man får de fleste andre tror jeg.

 

Dette er den kikkerten jeg har eid som har gitt mest for pengene, definitivt.

Link to comment
Share on other sites

2-12'en blir enten elgsiktet eller universalsikte til jakt på Brno Fox'en. Derfor blir det et annet på Vixen-børsa. Skal prøve mer nøye en gang til på skytebanen før den åker inn til j&f.

 

Meopro høres svært interessant ut og må sjekkes.

 

12x fast blir kanskje litt for "spesialisert"? Tanken er at det også kan funke til jakt om det skulle bli aktuelt en gang, og da tenker jeg nok variabelt sikte.

 

Det du linker til, Rufus, er det Vector-siktet? Vector kjenner jeg ikke til, men har sett et par på Finn.no. Må jo innrømme jeg er skeptisk til ukjente og rimelige merker, men dette er kanskje ikke ille? Prisen var jo bra da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...