Jump to content

Skjefteskruer og presisjon.


renegade77

Recommended Posts

Ikke så det fyker over hele skiva i alle fall... Utslitt løp, hjenmelading på vidvanke, feil/ dårlig/ manglende bedding, løp som ikke er frittliggende er heller en større faktor du burde se på.

Edit: Skytterfeil... Stilling, avtrekk, rekylopptak osv er også noe som må taes med. Har andre prøvd rifla? Samme elendigheten da?

Link to comment
Share on other sites

En pipe er sjelden så utslitt at kula vandrer så veldig mye på 100m. Sjekk selve skjeftet og beddingen. Fattern sin Weatherby med plastskjefte kastet voldsomt og vi prøvde mange forskjellige patroner, vekslet med hvem som skaut osv, helt håpløst. Så fant gamlingen selv ut at rekylklakken på skjeftet var totalt bak mål og i praksis ikke hadde noen misjon i det hele tatt så han beddet den med Loctite epoxymasse som jeg har brukt på min børse og nå går rifla som en stråle iflg han selv.

 

Sent fra min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som andre har sagt, tiltrekking skal ikke gi slike utslag. Har børsa gått greit tidligere eller har du nettopp overtatt den?

 

Start med å plukke ned børsa helt og sjekk at den ligger rimelig greit i stokken og at stokken ikke har sprukket. Deretter bør du se om stokken ligger mot pipa, gamle stokker kan tørke ut og slå seg. Noen rifler er laget med et kontaktpunkt i front av skjeftet, erfaringene med dette er litt blandet men det skal uansett ikke være så mye at ting står i kraftig spenn.

Om alt ser greit ut er kikkert og montasjer neste punkt. Weatherby bruker vel påskrudde baser, så plukk det hele ned og sjekk at alle skruer sitter som de skal. Har du en annen kikkert tilgjengelig ville jeg montert den med en gang, da skal du ha eliminert de fleste feilkilder.

 

Når alt dette er i orden avslutter du med en grundig sjekk og puss av pipa. Er det rust? Er bommene foran kammeret greie? Ser kroningen ut som det skal eller likner det mest på enden av et godt brukt spett? Husk å bruke et pussemiddel som tar kobber som feks Robla, Hoppes BR eller Greenbore.

Link to comment
Share on other sites

Bedda den i fjord og funket bra da. Demonterte den i går og oppdaget at jeg har gjort litt dårlig jobb på beddinga. Satt et lite stykke masse fast i låsekassa som var løsnet fra stokken. Men rekylklakken satt godt. I tillegg setta jeg hele greia i skrustikka uten stokk. Sikta løpet på en stolpe 200m borte og sjekka kikkerten. Kakket litt i kikkerten men den satt som fjell. Etter jeg skrudde i sammen rifla, lekte jeg litt for og få følingen med den igjen, og oppdaget at med litt trykk mot sjefte så tok det i løpet. Sist jeg var og testa brukte jeg tofot. Mulig løpet har tatt i skjeftet med litt påtrykk og dermed kastet skuddene, i tillegg til litt "uren" bedding. Har ikke tid og skyte noe nå. Men skal få testa litt om et par uker.

Link to comment
Share on other sites

Da er antakelig ikke det en issue her. Mine erfaringer er fra å skyte 62-grains kuler i .223Rem med 1:12 i twist. Det gikk IKKE :?

 

Irriterende og ikke bra for selvtilliten når det sprer så ille. Lykke til i jakta på presisjonen :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...