Jump to content

Standardprogrammet i pistol


bmh

Recommended Posts

Det begynner å bli ganske mange som har/ eller som skal annskaffe seg 5 skudds luftpistol, iallefall her i Trøndelag.

I år arrangerer MIR flere stevner i standard luft. Stjørdal p.k. har arrangert dette før, men ikke i år.

I Bergen arrangerer de også. I løpet av 2-3 år tror jeg de fleste kretsene har programmet på terminlistene.

 

Stevnene blir trolig arrangert på både papp og elektronikk.

I reglemanget står det at for tidlig og for sent avgitte skudd skal dømmes bom.

På ei pappskive må trolig det beste skuddet dømmes bom, mens på elektronikk blir kanskje det reelle

skuddet bli dømt bom. Ser da på tidene på monitor hvilken verdi dette skuddet hadde.

 

Kanskje det er noen som begynner å arrangere programmet på vendeskive.

Er da mulighet for langskudd. Hvor mange mm godtas på cal. 4,5 mm ?

 

Er det noen som kan reglene for dette, eller har noen synspunkter omkring problematikken?

Det finnes sikkert noen internasjonale regler anngående luftpistol standardprogrammet.

Men det har jeg verken engelsk eller datakunnskap til å finne ut.

Link to comment
Share on other sites

Spurte en i fagkommite pistol. Han hadde ikke noe svar på dette.

Det står sikkert noe om dette i de internasjonale reglene, svarte han.

 

Årsaken til at jeg vil vite reglene, er at jeg skal bestille meg en vridmål MR 500

fra sportselektronik.se. Denne har mange forskjellige grogram. Ypperlig til tørrtrening

på duellvisning.

 

Vet om andre som har dette systemet. Så derfor tror jeg ikke at det er utenkelig med

tiden, at noen vil arrangere stevne med dette.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvem du snakket med i fagkomite, men regner med at Tom Lauritzen kan (og bør) kunne gi deg ett bedre svar. Tom har sittet tidligere i fagkomite pistol og er internasjonal dommer. Uansett er det litt "sløvt" av fagkomite å komme med ett slikt tilsvar, men send en epost til de så bør de svare bedre enn som så :-)

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Hørstes ikke dumt ut det nei, helt sikkert kjekt med et vendeanlegg til luft.

 

Selv har jeg en elektronisk skive (10-50m) og det er utrolig kjekt å kunne trene på. Får akkurat 10m her hjemme så kan trene luft hjemme hele vinteren hvis jeg gidder. Men bruker den mest ute på 25m.........

 

K.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min nye LP50 ble hentet på postkontoret i går. Samme dag ble terminlistene for 2009 lagt ut på nett.

 

Alle luftstevner i NT og ST er 3A. Ikke et eneste stevne i 3B (fallfigur) eller 3C (standard).

Her hadde organisasjonen en gylden anledning til å øke deltagelsen til tosifret nivå.

Hvorfor er en så utrolig lite nytenkende?

Link to comment
Share on other sites

Ser i terminlista for 2009 at ingen kretser har oppført luft-standard eller fallfigur.

Fagkommite pistol burde kanskje ha latt alle som arrangerer 3A, få skyte 3B (hvis de har skiver) og

3C under det samme stevne uter å approbere det på forrhånd i 2009.

Skal ett stevne etterapproberes, tror jeg det blir en sperre for klubbene.

 

Det at resultatene blir sendt inn er det viktigste.

Opp til klubbene om de har premiering.

Flere skyttere i landet hadde da fått prøvd ut sine 5-skudds pistoler, og trolig

mange flere hadde annskaffet seg en.

 

3B og 3C programmene hadde vært et fint program for feltskyttere som synes

baneprogrammene er kjedelige.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er nok litt mer jobb for arrangøren å kjøre slike stevne som 3B og 3C, ser vi på luft fallfigur må man ha godkjente figurer i henhold til reglement, og det å få tak i det er ikke så veldig lett. Hverken NSf eller ISSF er så veldig flinke til å komme med informasjon her om hvor man kan kjøpe disse. Og de få som har slike fallfigurer, har nok desverre noen som ikke tilfredstiller kravene som står i reglementet.

 

Luft standard kan jo skytes på papp, men da må man ha en standplass leder som igjen står å roper kommando...

 

Men uansett er det synd at vi ikke har flere slike stevner, for det er absolutt veldig gøy....

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Det har nå kommet nye regler anngående avtrekksvekt i luft standard.

Før var det fri avtrekksvekt, men fra 1/1-09 er det 500 gram.

 

Ved skyting på papp og elektronikk uten lys, er det best om man har

2 standplassledere. En til kommando, og en til å følge med skytterne.

For tidlig løft og for sent avgitt skudd.

Vanskelig å følge med dette sammen med å ha kommandoen.

 

I trøndelag har vi fått til å etterapprobere flere standard luft fremmover.

Nå må dere i resten av landet komme etter.

Vi vil ha konkuranse!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Løfter frem igjen denne tråden da jeg lurer på hvor man evt. kan kjøpe godkjente "skiskytter-blinker" til 3B Luftpistol fallfigur? Jeg forstod det slik at Børselars hadde levert de som ble brukt under NM luft 2012. Jeg har ikke ringt og spurt, men finner i hvertfall ikke noe på websiden deres.

 

Lurer også på om noen vet hvilke mål som gjelder på slike blinker/anlegg, da det sannsynligvis ikke er så veldig vanskelig å lage noe selv.

 

 

Som det er nevnt tidligere i tråden så har mange femskudds luftpistol. I Bergen har jeg vært med på et par standard-konkurranser men vi har ikke anlegg til å skyte 3B på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...