Jump to content

Uberti 1873 vs Winchester 1894 i kal. 357 mag


Cutlass

Recommended Posts

Har et lite "dilemma": har tenkt å investere i en ny bøylerifle, og valget står mellom egentlig en brukt 1894 Winchester Legacy, og en ny Uberti 1873 i en eller annen konfigurasjon i samme kaliber.

Selvfølgelig er Winchesteren rimeligere, da det er en brukt mid-1990 modell, men dersom vi ser bort fra prisen så vil eg gjerne ha erfaringer rundt desse i dette kaliberet!

 

Eg har en '94 Winchester i 30-30 fra før, så kjenner desse godt. Men Uberti's kvalitet og funksjon er mer ukjent..for meg i alle fall ;)

 

Så kort og konsist,er spørsmålet:

 

Hvilken av desse 2 riflene vil du anbefale i .357 Magnum, og hvorfor?

Fungerer den ene bedre enn den andre med f.eks .38 special ammo?

 

:think:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært igjennom mye av den samme tankeprossessen selv. Jeg var heldig, og fikk tak i en pent brukt Browning B92, som jeg anser for å være ganske perfekt til dette kaliberet (kortere låskasse enn mod 94).

I forbindelse med at jeg søkte etter tilgjengelige rifler i Norge, så mailet jeg jeg også til diverse forhandlere og importører.

Det som i stor grad gikk igjen var at de fleste mente at låsen i en 1873 er i svakeste laget for 357magnum, og at denne riflen nok helst kun bør brukes med 38spesial.

 

edit:

Forøvrig må jeg si at det er få rifler som er like pene som en Winchester/Uberti 1873 med flammeherdet låskasse og oktagonpipe. (eller en 1866 med oktagonpipe)

Link to comment
Share on other sites

Hmm...ok. Merkeligt egentlig at den ikke skal kunne tåle det den er kamret for i lengden (Ubertien alså).

Er nok utseendet til 1873'n med flammeherdingen eg har falt for ja :winke1: , og at de fleste sier at mekanismen er mye mer "silkemyk" i funksjonen enn 1894 sin er.

 

Men det er jo holdbarheten tilslutt som bør være avgjørende , og viss Winchesteren faktisk ER sterkere/mer egnet enn Uberti sin 1873, så taler jo det til førstnevntes fordel,uten tvil.

 

Men med hensyn til .38 spl, lader begge mekanismene denne patronen greit eller?? Har hørt litt ymse om dette rundtom..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...