Jump to content

Zeiss HD5 eller Leupold VX-6


raijo

Recommended Posts

Er på jakt etter ny kikkert til jaktrifla. Ønsker en kikkert som ikke har høyere forstørelse en 4 som laveste og som maks forstørelse ikke mindre en 15. Har kommet frem to alternativer som nevnt over. Er det noen som har erfaring selv med HD-5 (3-15) eller VX-6 (3-18) har VX bt? Eller er det noen som har andre forslag? Begrunn svart.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med HD5 annet enn å ha tittet gjennom en 2-10x42 i butikk. Skulle se etter sikte med omlag denne forstørrelsen. Tittet så på en VX6 2-12x42 med lys, og den ble med hjem. Årsaken til at denne ble med var at den har 2x mer maksforstørrelse (ingen praktisk betydning egentlig) og at det var lys, og at jeg fikk den til samme pris som Zeissen egentlig kostet. Da var valget ganske enkelt, siden lyset på VX'en kan brukes også på dagtid.

 

Om det er særlig forskjell optisk, tviler jeg på. På papiret bør det være det, i og med at VX'en er endel dyrere, men om det merkes i praksis er jeg mer usikker på. Jeg sammenlignet min VX med en Zeiss Classic her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=24&t=72318&p=997369&hilit=vx6+zeiss#p997369. Se noe ned på siden. Ingen store forskjeller mellom disse to, syntes jeg den gangen. Classic'en er solgt. VX'en ligger i en skuff. Den er erstattet av en Zeiss Victory da jeg ikke får VX'en til å funke på rifla. Bra når den er av, uskarp når den er på! Merkelig... Må prøve mer, men en har jo aldri tid til å dra på skytebanen! :?

 

Personlig tror jeg nok HD5'en er mye sikte for penga, og jeg tror du blir godt fornøyd med den. Vær obs på at HD5 har 1" rør, mens VX6 har 30 mm. Kan jo være noe tenke på da en fort sparer en tusenlapp på montasje, selv om akkurat det ikke bør være noe som avgjør et kjøp. Men penger spart er jo kjekt det. En fordel, for de som liker det, er at HD5 har ballistiske tårn. Sikkert kjekt for lengre avstander. VX6 har såkalt CDS - Custom Dial System. Man får et "tårn" gratis mot å ringe til Leupold og bestille. Da må man ha kulenavn, tyngde, lading mm klart. Da lager de et tårn og sender i posten. Man må ha ett tårn pr kule/lading. Det høres ut som et mer nøyaktig system enn vanlig ballistisk tårn, men det høres ikke så lettvint ut å fikse i starten. Jeg har ikke giddet gjort noe med det selv da jeg ikke føler behovet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...