Jump to content

Jakt og bruksområder på hund


kjellp

Recommended Posts

Jeg går med tanker om å skaffe meg en hund til jakt men klarer ikke helt å bli enig med meg selv hva jeg skal gå for.

 

Lurer på om Vorsteh vil kunne være et godt alternativ for meg. Spesielt med at de er såpass apportvillige og at de går å kunne brukes på mange forskjellige typer vilt.

 

Jeg jakter småvilt og rein men er ikke så veldig erfaren har jaktet i ca 6 år nå, mer og mer de siste 3 :smile: . Jeg er godt vant med hunder.

 

Hvis noen har noen erfaringer med å bruke sammme hund stående fuglehun og som bandhund på rein/ klovvilt. Evt er jeg int i om man tror det er andre raser som vil kunnne egne seg.

 

Jeg regner ikke med at jeg skal kunne få en hund som er perfekt til begge deler, men lurer på om noen har erfaringer med å lære opp hunder til å jage fugl når de er løs og gå etter klovvilt i sæle?

 

Vil en slik hund bare jage alt den kommer over hvis den slippes?

 

Jeg regner med at for noen høres dette litt dumt ut men for meg hadde dette vært perfekt i forhold til hva jeg vil ha ut av en hund.

 

 

 

Hvis det ikke er spesielt realistisk å få til noe slikt så vil jeg heller tenke på å skaffe meg en spesialist enten fuglehund eller Bandhund. Jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe meg å avklare og evt juster forventningene til et realistisk nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Min KV bruker jeg kun på fugl. Men jeg både kjenner og kjenner til folk med KV/SV som bruker disse til det meste av jakt. Bikkja jeg har nå spontan/lyst-apporterte en fullvoksen rev før han var året. Å få til en dyktig apportør vil helt sikkert la seg gjøre.

Synes det høres ut som du har en god og gjennomførbar plan. Hvor dyktig hunden din blir som generalist vil avhenge av noe flaks og mye din jobb. Sjekk valpelistene gjennom avlsrådet i NVK. Personlig ville jeg gjort noe slikt som:

1. Grunndressur først. Med hovedfokus på sitt og innkalling. Etterhvert høye krav om lydighet.

2. Samtidig trening på fugl uten å blande inn dressur i hundens første fuglekontakter. All fuglekontakt skal forbindes med noe positivt. Grunndressur gjøres med all mulig annen provokasjon.

3. Når bikkja har skjønt fugl, lar seg kontrollere (RIOS etc), ville jeg introdusert hårvilt for den. Først som sportrening og apport. Og til å begynne med sørget for å skape to helt adskilte settinger. Feks forskjellig dekken for fuglejakt vs annen jakt. Gjøre det så enkelt for bikkja som mulig.

Men altså fugl først, og kanskje kun det de først 2-3 åra. Gjør man det omvendt tror jeg det kan bli vanskelig å få en god fuglehund.

Har du tid, lyst og gode fasiliteter for hundehold så klin til å få en super brukshund. Så lenge eier klarer å aldri bli sur/irritert, er mye gjort (Les jubileumsartikkelen til Kåre Lotsberg i siste Fuglehunden).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruker kleine münsterländer som losende støthund på hjortevilt og rev og hare, båndhund på hjortevilt, støtende og apporterende på ender og annen sjøfugl og stående og treskjellende på skogsfugl. Er bare å trene og jakte masse med hunden så skjønner den hva som gjelder, men vil neppe skille på vilt løs dersom man jakter i samme biotop. Men en kjenning i danmark har en münster som er komplett rolig for fugl og hare på felt, og driver alt i skogen med klingende los, så det er mulig. Men krever god tilgang til vilt å trene på og ivrig fører.

De fleste stående kontinentale rasene er mulig å bruke til allsidig jakt om man er litt kresen på linjer.

 

En av min oppdretters hunder prøver å apportere rådyr.Går litt smått når dyret er vesentlig tyngre enn hunden, men det bærer da i riktig retning.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å få til en Vorsteh til å kunne brukes som stående fuglehund, apportør og bandhund, men det kreves VELDIG mye tid og MYE dressur.

Har du ikke VELDIG mye tid og/evt. ikke føler deg skikkelig trygg på at du kan få en skikkelig dressert hund, bør du heller satse på en spesialist

 

Jeg hadde selv en Langåret Vorsteh som jeg brukte til dette, samt ettersøk.

 

Du må ha såkalt "stålkontroll" på hunden og ALLTID kunne kalle inn hunden om den plutselig skulle finne på å jage kløvvilt når den er løs på fuglejakt.

For når du først lærer den å jakte på kløvvilt som bandhund, vil den gjerne også jage det når den er løs.

 

Så dressur er absolutt førsteprioritet. Du kan overhode ikke ha en hund som stiller spørsmål til din lederrolle.

 

Jeg er enig med ween om at du bør i første omgang fokusere på å få frem en stående fuglehund om du vil ha en slik kombihund.

Å få en Vorsteh til å apportere er sjelden noe problem.

Jeg synes så personlig at det er en fordel å trene den som ettersøkshund før jeg begynner med bandhundsarbeid.

 

Hele veien er det veldig viktig å være tålmodig og aldri miste besinnelsen.

Om du føler at du er på vei til å gjøre det, avbryter du trening/dressur for den gangen og tar det opp igjen senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...