Jump to content

Kompakt liggeunderlag.


quattro

Recommended Posts

Noen som har tips til rimelig og kompakt liggeunderlag til 3 sesongers friluftsliv?

Tenker i prisklassen 500 kroner +-

Har kikket mye på Bamse Extreme og den typen liggeunderlag,men ønsker halve størrelsen sammenrullet. Skal brukes på teltturer med kajakk og småviltjakt i fjellet.

Skal ikkje brukes midtvinters.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Exped Airmat 7.5

 

 

Har selv noe lignende fra Gmax men tror kvaliteten på Exped er bedre.

Den jeg har er litt smal, men den tar jo så liten plass i sekken at det får gå.

 

Men den er jo ikke isolert så tror ikke den vil holde varmen på kalde dager.

Men funker greit på korte turer.

 

Men alt i alt så er det ingen som slår Bamse underlaget når det er snakk om pris og varme og komfort.

 

 

 

Lillefix

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Skal sjekke dei to liggeunderlagene nevnt over.

Bamse er sterkt vurdert,men er usikker på om eg klarer å plassere det i lasterommet på kajakken min. Ser at eg mulig må utvide budsjettet for finne passende underlag.

Link to comment
Share on other sites

Padle med liggeunderlaget på bakdekket?

 

Kutte ned Bamse i lengden slik at du har kroppen på liggeunderlaget og beina på jakken e.l.? Grei nok løsning for vår/vinter/høst det.

 

Har Bamse selv og er godt fornøyd med det. Punkteringssikkert og holder varmen. Går også an å kjøpe et av forsvarets underlag og kutte ned det.

 

Avhengig av hvilket sete du har, kan du brette underlaget dobbelt og sitte på det i kajakken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Liggeunderlaget på bakdekket er eit alternativ.

Sjøl liker eg å ha bakdekket fritt,tilfelle egenredning/cowboyredning.

Ser at eg kommer til å øke budsjettet til rundt 1000 lappen.

Håper å finne eit liggeunderlag som er lite og lett sammenrullet,varmt,mykt og som varer i 25 år :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis underlaget kommer i veien for selvredning/cowboyredning, så er det bare "hive skjiten" :winke1:

 

Har aldri prøvd meg på rulle med liggeunderlag på bakdekket og full last. Må nesten gjøre det.

 

Eneste problemet jeg ser med underlaget på bakdekket er vindfanget. Har opplevd det som et teoretisk problem så langt. Muligens fordi kajakken har vært lastet på "langturer" hvor underlaget er med.

På kortere turer hvor det har blåst opp og jeg har tenkt på vindfang har jeg puttet underlaget mellom beina. Sikkert ikke behagelig hvis man skal padle en hel dag. Men å padle en hel dag er uansett smertefullt for meg og gluteus maximus..

 

Ikke undervurder nedkapping av et Bamse underlag. Fungerer greit det.

Link to comment
Share on other sites

..."hive skjiten"...

 

 

Og hvis "skjiten" er et celleplastunderlag så flyter det mest sannsynlig og, så da er det bare å fiske det opp igjen etterpå. Eventuelt så kan det jo sikres med ei line, i tillegg til å stroppes fast, så risikerer en ikke at det seiler av gårde heller.

 

Edit: Og det gjelder sikkert for en del av de oppblåsbare og. Kanskje litt avhengig av hvor komprimerte de er. Men de er det vel ingen grunn til å ha på bakdekket.

Link to comment
Share on other sites

Etter det siste innlegget mitt,sjekket eg selvangivelsen min :D

Det resulterte i at eg bestilte eit Exped Downmat 7LW :D

Pakket størrelse 27cm x 14cm.

Mye dyrere enn planlagt,men satser på at eg får det eg betaler for.

Takker for gode innlegg. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Kan underskrive på at Downmat 7 gir topp komfort og at det tåler mye mer enn skeptikerne til oppblåsbare underlag frykter. Rett på snøen kalde vinternetter uten problem.. Kan absolutt anbefale et "stoltrekk" i full lengde til turer der vekt ikke betyr så mye (pulk/kajakk etc.) I tillegg til å gi uovertruffen sittekomfort(!) beskytter det meget god mot f.eks gnist fra bål hvis du finner en type med bomull eller tilsvarende overside. Må ikke være Exped, tror mitt trekk er fra Thermarest.

Link to comment
Share on other sites

enig i at skal man ha noe som er kompakt og samtidig gir bra liggekomfort så er det slike underlag som f.eks downmat som gjelder.

 

Har selv en Ajungilak light mat som jeg er godt fornøyd med, men tipper exped downmaten er hakket hvassere

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...