Jump to content

Riktig skytterlagskrutt for både 6,5X55 og 308


Oyvindfl

Recommended Posts

Hei

Jeg har planlagt storshopping av krutt i morgen og ønsker og kjøpet skytterlags krutt som vil funke bra til både jaktrifla ( 50 cm løp & 168 Grain kuler) og til Saueren (70cm løp og 140 Grain kuler). Bruk er jaktfelt, elgbane og 100 m skyting på jaktrifla og DFS skyting på Saueren (I forhold til DFS er jeg sylfersk og vet ikke hvilke øvelser det vil bli noe av for meg) Her er det jeg (antagelig) har å velge i NC-NC 96M, NC-RA 11,NC-RA 15, NC-RA 4, NC-RA 10

Gode tips motas med takk

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Om en skal velge bare et av disse RA10, RA4 eller RA15 til 140 grain kuler i 6,5, hvilket skal en velge. Hva er best?

Jeg skal kjøpe inne et litt større parti.

 

Mvh

 

Jan-Tore

hm, må du da komme med forutsetninger for hva du vil allermest.

Alle er egnet. All fungerer fint.

 

Vil du ha høyest mulig hastighet og bryr deg ikke om pipeslitasje eller kruttforbruk? Da er feks svaret N15/RA15.

Vil du ha mest mulig patroner pr boks krutt? Da er feks svaret N19/RA10.

Vil du ha et krutt du også kan benytte til lettere kuler om du plutselig vi ha det? Da er feks svaret N4/RA4 eller N19/RA10.

Link to comment
Share on other sites

Nc96m har fungert bra for meg med 9,1g og 9,3g sierra kuler på bane.

har også brent av noen kg n11 bak 120gr sierra med godt resultat.

dette er forholdsvis raske krutt i 6,5x55 så det er greit å holde seg til moderate ladninger.

 

Skal du ha et krutt som dekker alt i 6,5x55 er vel n19 og ra10 (evtn550)

Disse kan brukest til alle kuler men når ikke helt opp når det gjelder maks fart på 140gr kuler

 

Er målet mest mulig fart på 140gr kuler kommer du ikke utenom et tregt krutt som ra15 og n15 av skytterlagskrutt eller n560, n570, mrp

Link to comment
Share on other sites

I fabrikk lada Raufoss patroner bruker de kun nc96m. Fra 6,5g til 9,3g kuler. Skal du lade litt tyngre kuler feks til jakt der du må opp k litt hastighet er N15 det beste. Dette er ett ganske grovkorna krutt, med god fyllingsgrad av hylsa. :-)

 

 

 

 

kuler

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...