Jump to content

ønsker tips til beverjakt


gbr.merkel

Recommended Posts

Ikke akkurat dreven sjøl, men jeg har sett etter ferske spor langs land og postert i nærheten. Beveren har gjerne noen faste steder den går i land. Det ser man på mye flådde kvister og fliser. I tillegg er det gjerne spor, feks gjørmespor, der den har gått på land og uti igjen flere ganger. Greit å postere i nærheten av dem om man har skytemuligheter mot de plassene.

 

En annen ide kan være å ødelegge litt på demningen. Dersom den lekker litt ekstra tar det ikke så fælt lang tid før den iverksetter reparasjon. Fin blink når den sitter oppå demningen.

 

Viktig å være stille og ikke bevege seg for mye. Kjekt med litt tålmodighet. Dersom du går langs bredden er kikkert et must! Har støkket bever litt vel ofte. Dumme dyret (meg...) tenkte ikke på å ta opp kikkerten fra sekken, og beveren er rimelig var på det som skjer på land. Greit å se den på avstand om man skal smyge på den.

 

Er elva, eller vannet, såpass stort at det ikke bare er å vasse etter beveren bør man vente til den er på land, og fortrinnsvis ikke har rukket å snu seg mot vannet (noe den ofte gjør da det går rimelig kjapt uti igjen om den føler seg truet). Det er ikke store blinken uti vannet, og skadeskutt bever er vanskelig å få tak i. Det hevdes at hodeskudd er det sikreste på beveren, men da bør man jaggu være stø på hånda! Ikke store blinken det. Hurtigekspanderende kule gjør susen det om man treffer den midtskips og.

 

Nesten så jeg blir misunnelig her! Artig jakt det her! Er sjøl litt av en "uroligræv", så har ikke så voldsom tålmodighet. Posterer som regel en times tid før jeg går lei og smyger litt langs land med kikkerten klar.

Link to comment
Share on other sites

Hei du!

 

Det beste er å finne spiseplassane. det er dei overlegent beste postane. Når dei er kommet dit så blir dei gjerne sittende en stund, hvis du kan se å skyte til hytta (hvis dei har hytte..) så er det vanligt att dei tar seg en tur opp på kanten av den det første dei gjør.

Ellers vinden det viktigste å passe på. syn og hørsel er mindre imponerende.

Hvis en svømmende bever stopper opp og legger seg stille å flyter høgre enn normalt i vannet så må du vare heilt i ro. Da er den misstenksom...

Dette gjør dei og i strømmende vatten.. og da lar dei seg passivt drive med strømmen.

Bevere er lettskotne å kollapser normalt fullstendigt etter en bra treff i kroppen. skyt gjerne bakfra slik att du kløpper ryggraden på ingangsia. men skyt ikke for lavt.

Anbefaler ikke hodeskudd! Skitt jakt!!

Link to comment
Share on other sites

Ser plutselig på lovdata.no at ordinær beverjakt starter 1. oktober... Hmmm... :)

tror skadefelling kan skje utenom ordinære jakttider :)

 

Mente ikke å hinte om dato. Klar over skadefelling kan skje utenom. Det jeg mente med hmmm...'en var at jeg lurer på om jeg sjøl skal skaffe meg beverkort fra 1. oktober! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...