Jump to content

Lett, solid og enkelt sikte til enkelskuddrifle?


smaug

Recommended Posts

Hallo,

 

Lite aktivitet fra meg den siste tiden men nå begynner skytefeberen å melde seg sammen med jaktlysten :-)

Sikler fælt på en Bergara Scout i enten 222Rem eller 243Win og optikk må man jo da tenke ut også.

Er gira på en superlav 1-4'ish x22 eller der omkring. Zeiss HT er jo selvsagt drømmen men føler at det ikke er riktig valg for meg denne gangen siden dette skal være en billig og enkel "slengbørse" som bare blir med i sekken.

Er åpen for forslag og har faktisk sett litt på Leupold VXR 1-4x20, Vortex Viper PST 1-4x22(trenger ikke lys men den har vel ingen versjon uten) og Meopta Meostar R1 1,5-5x20(denne har jeg sansen for).

Er det noen åpenbare kandidater jeg har oversett her?

Link to comment
Share on other sites

Sightron SIII 1-7x24 kan jo vurderes: http://jaktfall.no/produkt/sightron-optikk/sightron-kikkertsikter/sightron-siii/sightron-siii1-7x24ir4a

 

Den er imidlertid "stor og tung til å være så liten". Den er 32 cm lang og 565 gram tung, mot feks Meopta sin på 24 cm og 400 gram. Det er vel kanskje noe mer i nærheten av Meopta sin 1-4x22.

 

VXR er jo et fint alternativ om du vil ha lys. Fordel at prikken er inni trådkorset i stedet for å være en prikk, synes jeg. Lett er det og, med 326 gram.

 

Skal du virkelig gjøre det lett, er jo Leupold VXII 1-4 tingen. 24 cm og 230 gram... 3 600,- hos J&F er heller ingen upris. http://www.leupold.com/hunting-shooting/scopes/vx-2-riflescopes/vx-2-1-4x20mm/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...