Jump to content

Hagleskyting for nybegynnere


Thomo

Recommended Posts

Jeg fikk øya opp jakt i relativt voksen alder (fyller 30 til sommeren) og tok jegerprøva sist sommer. Jeg kom meg ut på to turer i fjor, helt uten resultat, men det ga mersmak og det skal bli langt mer til høsten igjen.

 

Jeg er også helt fersk med tanke på skyting, og har ikke skutt mer med hagle enn de fire patronen vi fikk fyre av i forbindelse med jegerprøva. Jeg ser jeg trenger mye mer opplæring og trening før jakta blir någenlunde human og bytterik. De eneste nybegynnertilbudene jeg finner i nærheten (bor på Hamarkanten) er damekurs, og det er jeg ikke kvalifisert for :oops: Det ser ikke ut til at det er tatt høyde for at også gutter kan være helt blanke på dette feltet.

 

Hvordan bør man gå fram får å få den nødvendige basistreninga for dette (stilling, sving osv.)??

Link to comment
Share on other sites

Et besøk på nærmeste lerduebane kunne kanskje vært noe, samt å kontakte din lokale jeger og fiskerforening, så treffer du sikkert noen som har mer erfaring og som kan gi deg noen tips.

Kanskje det er noen på kammeret som bor i nærheten som kunne hjelpe deg litt i gang?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Legger ut et par linker som jeg kommer på i farta:

 

http://www.xn--jegeropplring-cgb.no/Dok ... ttsted.pdf

http://www.njff.no/portal/pls/portal/do ... 495017.PDF

 

Også er det en tråd på kammeret hvor det er samlet sammen en god del linker om hagleskyting:

viewtopic.php?f=37&t=67368

 

Så da er det bare å lese når du ikke har anledning til å praktisere :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

På min lokale skytebane(Sollihøgda) er det flere av de som "jobber" der som er veldig flinke på å komme med tips og triks under skytingen. Så hvis du drar på nærmeste skytebane og snakker med de som er der er det helt sikkert noen som kan stå ved siden av deg og hjelpe deg i gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...