Jump to content

Breton fugelhund


flintastek

Recommended Posts

Har Breton og anbefaler det på det varmeste. Særdeles hendig størrelse. Topp familiehund, sosial og lett å ha med å gjøre. Stor jaktlyst og finner bra med fugl hvis du skaffer fra gode linjer. Tåler mye aktivitet når den er godt trent og kan også hoppe over turen en dag innimellom uten at han går canacas inne. Min bor med en springer spaniel og to katter. Null stress med alle typer relasjoner.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har breton selv, en real "bakgårdsparring", men han funker da han og. Blir aldri noen showstopper eller prøvemester, men det var heller aldri i mine tanker da jeg skulle ha hund. Jeg skulle ha familiehund med mulighet for å ha med som jaktkompis. Til det er han aldeles perfekt. Passe stor, og ufattelig snill. Jobber godt på jakt, men eieren er en kløne, så han har ikke klart å skyte fugl for han enda, etter tre sesonger (burde skutt flere i fjor, og det var da han våknet skikkelig som jakthund, selv med minimal (les: Ikke-eksisterende trening)).

 

Men, alle som har andre raser, vil jo selvsagt fremheve sin egen, for de føler det er den rette. Det meste av hunder i dag, er både gode familiehunder og jakthunder, og det er veldig mye opp til eieren selv hvordan den blir på jakt og blant unger og gamle.

 

Her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=63695 er en egen tråd om breton her på forumet. Ellers kan du jo titte på http://breton.no/og titte på bilder og lese litt på forumet der (det forumet er relativt dødt, men det går da an å få en viss pekepinn på hva dette er for noe slag vesen! :)

Link to comment
Share on other sites

Er ingen stor rase i Norge, så det er nok ikke så mange her inne som har en. Er vel kanskje rundt 3 000 av dem totalt. Dersom du ikke bor i altfor fæl avstand til Lillestrøm, kan du reise på Villmarksmessen til helga. Der har Bretonklubben stand, og flere andre klubber, så da går det an å hilse på noen hunder og prate med folk.

 

Ellers kan du jo også ta en tur på hundeutstilling, om det er noen slike i nærheten av der du bor, og se og prate. :)

 

Bretonklubben har forresten også en Facebookside: https://www.facebook.com/NorskBretonKlubb. Der kan du også stille spørsmål om rasen.

Link to comment
Share on other sites

Bretong er en rase som det er mye av på Vestlandet . Det er en aktiv og lett hund.

Den fungerer på alt av fuglevilt, og den er tøff i terrenget. Den er ikke den hunden som søker i de største svingene. Min erfaring med Bretong er at det er en god vilt finner. Der er skutt mange rugder over ryggen på de Bretongene jeg har hatt gleden av å jakte med.

Link to comment
Share on other sites

Har ei bretontispe på 3år for øyeblikket , og har hatt 2 hannhunder tidligere ( den første i 1989 ) . Kommer ikke til å bytte rase uansett hva som bys fram . Har jaktet med alle raser unntatt weimaraner og spinone , og kan ikke si at breton stiller bak på noen områder . Det er imidlertid stor forskjell på søket mellom de forskjellige blodslinjene . Skal du ha vidderacer er vel Tråsletten og Reisavannets kennel sikre kort .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...