Jump to content

Tips til skivearrangement


BRM

Recommended Posts

Hei. Driver og tenker på å lage et skivearrangement for de lange feltholdene våre. Dette skal bli slik at en mann/dame skal kunne gå og sette opp skivene alene , (uten å må være like sterk som jeg 8) ) på de lengste holdene våre (DFS skyting)

På grunn av avstandene vil slike skivearrangementer bli store og tunge både å frakte og å sette opp/ta ned.

Er det noen her som har laget slike ting. der mest mulig av skiverammen står oppe til vanlig . og som har bilder som jeg kan få se til inspirasjon. vi har et par utfordringer hos oss.

Skiverammen kan ikke stå oppe hele året, da vil nedbør og vind slite unødig mye på dette og sannsynligvis ødelegge det fort.

Og det å skal bære en skiveramme en 4-600m for å sette den opp alene er tungt, samt at det blir mye jobb om en bare skal skyte litt alene.

Håper noen andre har tenkt disse tankene før og kan gi meg litt å tenke på her :) Hilsen Bjørn

Link to comment
Share on other sites

har tenkt litt i de banene. men har da problemet med å få en hvit/lys bakgrunn. samt at når en bruker forskjellige blinker så må skiverammen være laget for det. på langholdet vil skiverammen bli rundt 15m totalt. for å få nok lys rundt blinkene.

Link to comment
Share on other sites

15m og slepbart klarer jeg ikke å pønske ut.

(Jeg får vonde ideer om vogntog, seilskip og prisgunstige Leopard Tanks :-)

 

Kanskje noe stasjonært type huskestativ?

http://www.longrangehunting.com/article ... argets.php" target="_blank

 

Jernbaneskinne fastmontert i bakken og målskiver som er permanent festet og kan reises opp?

http://www.atsusa.biz/shooting-ranges/p ... target.php" target="_blank

 

Så kan man eventuelt ta med noen ruller, stiftepistol og sprayboks.

 

Mvh

Jim114

 

Edit:

Kanskje noen paller i passende kvalitet kan etterlates i fred og vare noen sesonger. De er i alle fall prisgunstig råmateriale.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt litt mer nå i morgentimene, ja jeg har nettopp stått opp :lol: . Likte ideen til Rausheim . den har mye for seg.

Det med 15 m stativ er for å få bakgrunn. og kun det. hele greia blir 15x2m'ish slik at selv uten snø får vi nok lys bakgrunn til at fok med diopter og ønske om å klage blir fornøyd.

Som sagt er vind og nedbør noe som vil slite mye på det som står oppe hele året. derfor jeg har en tanke om å

lage skiverammen slik at den kan stå ute hele året. med dertil egnet materiale. men da vet jeg av erfaring at duk blir både slitt og falmet. vi har diskutert muligheten til å rulle opp en duk når den ikke er i bruk. men den duken må da festes når den er i bruk. noe som fort sliter på duken.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, om man vil ha en lys bakgrunn som står ute hele året: Hva med en sandhaug type med masse kalk så den er hvit?

 

Men sant skal sies, er det først feltskyting så er det feltskyting og ikke baneskyting med gestaporegler :lol:

Noe utfordring må det jo være.

Link to comment
Share on other sites

hehe du har noen poenger der Rausheim. men så er det ikke du som blir stående og høre på sytet til folket som syns det er aalt for lite hvitt der oppe :D tror i noen tilfelle at det hadde vært lettere å omvende Gestapo enn enkelte skyttere ;)

Link to comment
Share on other sites

Noen trykkimpregnerte gjerdestolper; noen 36x68 imp. rekker; bank stolpene i jorda; skru på rekker.

Før skyting trekkes stativet med hvit rundballeplast, vindtettdukk, papir, papp og skivene stiftes fast. Så enkelt er det; faktisk så enkelt at det er mye brukt rundt om...

 

Paller funker også; en palle pr skytter og pr hold; men de holder ikke like lenge og er med utsatt for vær og vind.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ideen med rundballeplast Chiefen. men for en person å skal gjøre alt det for å trene litt høres litt i overkant ut. det er derfor jeg sitter og tegner og pønsker for å se om jeg kommer opp med en løsning som gjør at om jeg skal fyre avgårde noen skudd så kan jeg bare tusle opp til der holdet er , uten å ha noe mer med meg enn blink og en stift eller to for å feste den. resten skal være der oppe, på en slik måte at når det ikke brukes så kan det stå mest mulig klart , men samtidig takle iallefall stiv kuling.

Men som sagt, gode innspill.

Og forresten Rausheim, å være den med et våpen jeg fikk gratis og franko ( Kragen) og slå en masse folk med Sauer , det føles godt :D

Link to comment
Share on other sites

Har bra lyst å lagegonger i feltfigurer :) men vanskelig da å se indre eller ytretreff ;) Jeg høres kanskje negativ ut nå. det er ikke meningen. er veldig glad for forslag og hints. har du prøvd den pappen Chiefen? hvor lenge tåler den stå ute i regnet før den ødelegges ? Det opplegget jeg prøver å finne fram til skal funke både for om kun jeg skal skyte noen skudd, og om vi skal ha fullt feltstevne, da blir det vanskelig å få det til ser jeg. men begynner komme opp med noen skisser .

Link to comment
Share on other sites

Bruker den pappen på banen ja, holder greit nok. Men om du må ut allikevel for å henge ut skive så tar du jo med en meter papp også. Synes du tenker veldig vanskelig:-)

 

For et stevne bør en ta seg tid til å rigge skikkelig; både rundballeplast og vindsperre holder mye bedre enn papp mot vær og vind.

 

Lag gong med bare innerblinken; det er den som teller-er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tenker vanskelig :) men vil gjerne få laget noe til sist som gjør at ting skal bli så enkelt som mulig når det skal skytes. uavhengig om det skytes med ett eller mange gevær. litt som på banen. ble straks mer enkelt å dra på banen og skyte noen skudd når alt jeg trenger gjøre er å slå på en bryter og så bare plaffe avgårde , kontra det å heise opp skiva, skyte en serie, gå fram og se og klistre , skyte en til serie. Hos oss er det fort slik at på de lengste holdene våre blir det omtrent ikke skutt. fordi det alltid er mye arbeid for å få skyte noen skudd. hadde klima og vær og vind tillatt det skulle skiverammer stått helt ferdige , slik at blink og stift er alt en noen sinne trenger. men her i Nordland er forskjellen mellom godt og dårlig vær svært liten.

Du sier vindsperre, hva tenker du på da?

Link to comment
Share on other sites

Det er mest fordi at om jeg eller de som skal lage til det holdet skal ta med plast, eller papp eller annet slikt så er vi like langt som i dag. at vi må jobbe og styre hver eneste gang vi skal skyte på det holdet. jeg håper å komme fra til et opplegg som gjør at en skal slippe å tenke bakgrunn, eller opplegg eller på noe slikt. En går opp dit. enten henger opp blinken eller stifter den fast, skyter og koser seg, så går en opp og fjerner blinken og helst ikke mer omtrent. slik at neste gang kan en gjøre det samme. bare henge/stifte opp skive og skyte. uten å måtte jobbe med plast, eller papp eller slikt. så enkelt som det å sette nye innstikksskive i de gamle pappskivene vil jeg ha det .

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Hvor mye penger og tid ønsker dere å legge ned første gang?

Har dere 2 trær med passe avstand i mellom? Kansje sette ned et par stolper?

Vi spente opp vaier fra Biltema. 2 i forskjellig høyde. hengte opp en tre ramme med en øyebolt å karabinkrok (lett og demontere) i hvert hjørne på øverste vaieren.

Denne rammen kan du lage i den størrelsen du ønsker for ønsket skive. DFS med innstikkskive for lett bytte?

Gonger kan jo også henges opp og bli hengende. Med vaierlås på vaieren er det enkelt å justere avstand mellom skivene.

Mellom rammen å den nedre vaieren benytter vi den gamle laste stroppen i strikk med krok i hver ende når det blåser, ikke nødvendig når det ikke blåser.

Vaier kan strammes med vaierstrammer eller enda enklere en enkel hånd vinsj.

Dette kostet oss ikke mange kronene på Biltema. Sender i posten om dere ikke har butikk i nærheten.

Da skulle det bare være å bare gå bort og slakke vaier og sveive den inn på hånd vinsjen når økte er over. Klistre eller ta ned skiver Spraye gonger skal man vel uansett.

Det går jo også an å legge den foreslåtte plasten over begge vaierene som bakgrunn om ønskelig.

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Festebesla ... ier-30085/

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Monterings ... as-251120/

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Monterings ... rabinkrok/

 

http://www.biltema.no/no/Bat/Monterings ... rue-25300/

 

Dere skulle finne det meste dere trenger under Båt sidene her.

 

Hilsen GeSo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...